Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR GÅR MAN SNABBT NER I VIKT? HUR TRÄNAR MAN NEDRE DELEN AV MAGEN?

Hur går jag snabbt ner i vikt och behåller den? Är lätt överviktig så ett par kilon skulle inte vara fel att få bort. Jag tränar regelbundet men får inga resultat!

SVAR: Hej! Att gå snabbt ner i viktt klingar aldrig bra i mina öron. Allt handlar om en hälsosam livsstil med bra kost och träning/motion. Tränar du redan utan att få resultat så är det kosten du måste se över. Plocka bort snabba kolhydrater och halvfabrikat ur din kost och ät en bra blandning mellan protein, bra fetter och långsamma kolhydrater. Tycker du att det är svårt med kosten så skulle jag verkligen rekommendera dig att ta hjälp av en kostrådgivare som kan lägga upp ett specialdesignat schema till dig. Lycka till! 🙂

Jag har cirka 4 kilos övervikt, jag ser mig inte som tjock men jag vill bli av med lite daller på magen och tajta till kroppen. Hur många gånger i veckan bör jag träna och vilken sorts träning?

SVAR: Jag skulle satsa på att träna 3-4 styrkepass i veckan+ vardagsmotion och promenader. Men sedan är kosten också en stor del. – Se svaret ovan.

Hur bränner man fett på bästa sätt från magen och hur får tränar man nedre magmusklerna på bästa sätt?

SVAR: Hej! Man kan inte punktförbränna och allt handlar om en bra balans mellan hälsosam kost och träning. Se mina svar ovan. När folk frågar om de nedre magmusklerna vet jag inte riktigt vad de menar?

Det finns flera magmuskler och den som de flesta menar är Rectus Abdominis som går från bäckenet till revbenen. Det är alltså en hel muskel som går över hela magen. Den här musklen är den som många kallar för 6-pack och den tränar man bäst genom att böja kroppen framåt, dvs en crunch.

Den muskeln som ger en stark mage och ett skydd heter Transversus Abdominis och ligger Djupt under. Det sägs att bästa övningen för att komma åt denna muskel är marklyft.

Sedan har du de 2 sneda magmusklerna Obliqus Externus Adbominis och Obliqus Internus Abdominis som du bäst tränar genom att rotera bålen.

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Hej! Du kanske kan hjälpa mig med lite övningar. Jag fick ryggskott i maj 2012 och känner av nedre delen av ryggen (nästa ner över rumpan) ifall jag tränar för mycket.
    Nu kör jag 3-4 pass i veckan. Både spinning, box och styrketräning.
    Hur ska jag träna för att bli av med smärtan?

    Fanny Lindbäck 2013-09-24 17:03:00
    Svara
  • Sedan jag läste detta inlägg i helgen har jag inte riktigt kunnat släppa det. Jag har ingen källa för det jag nu ska säga så är därför ganska ödmjuk i mitt ”påstående” men har läst en del och vill bara dela med mig av mina tankar. Jag tänker så här:
    Jag tror att det är rectus abdominis som syftas till när nedre magmusklerna benämns och precis som du, Ida, säger så tränas rectus bäst genom crunches, MEN, precis som alla andra muskler så är många olika starka i olika delar av samma muskel och tenderar därför att ta hjälp av andra starkare muskler för att genomföra en rörelse. Om vi t.ex. inte tränar i ytterlägena av en muskel så tenderar dessa att bli svagare. När det gäller rectus abdominis är i alla fall jag (och jag tror att många andra med mig) starkare i de två övre delarna av sexpacket och betydligt svagare i det nedersta och tar därför ALLTID hjälp av höftböjaren i det läget där nedre delen av rectus abdominis skulle arbetat. Höftböjaren är betydligt starkare och rectus behöver inte jobba någonting alls i detta läget. För att koppla bort höftböjaren har jag fått höra att jag måste koppla in hamstring och när jag väl lyckas med det i mina crunches känner jag att jag får kontakt även med nedre delen av rectus abdominis. Detta görs enklast genom att se till att hälarna hela tiden är i marken, stenhårt. Genom att pressa hälarna ner i marken aktiveras hamstring, höftböjaren ”kopplas bort” och jag får kontakt med nedre delen av rectus abdominis. Testa, lättare sagt än gjort!

    Tar gärna emot synpunkter på mina tankar 🙂

    Sara 2013-09-23 23:15:00
    Svara
  • Hej Ida! Jag är gravid och skulle vilja träna upp musklerna kring bäckenet för att underlätta. Vad ska jag göra för övningar då?

    N 2013-09-19 17:39:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Elin Johansson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Emma Danielsson
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman