Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR FÅR JAG STÖRRE BEN?

Svar på kommentar…

Hej! Jag är en tjej på 17 år som alltid har spelat fotboll, men jag har ett problem. Jag har vad många säger ”för smala ben” vilket ofta förstör för mig både i ”vanlighet” och på fotbollen. Jag har provat att träna med muskler men de fungerar inte.. Har du något tips? 🙂 kram!

SVAR: Hej tjejen! Jag förstår exakt ditt ”problem” (om man nu kan kalla det för problem) då jag också har galet svårt att lägga på mig på benen. Jag har alltid velat ha de där muskliga välsvarvade benen och rumpan men hur mycket jag än tränade så hände ingenting utan benen förblev stickor och rumpan platt. Det är först nu på senare dagar då jag ägnat mig åt tyngre styrketräning på underkroppen och då främst baksidan som det börjat hända grejer. Håller mig till stora basövningar som knäböj, utfall, marklyft, benpress och även höftlyft med vikt. Lastar på ganska tungt och håller mig mellan 6-15 reps vilket ger störst hypertrofi=ökad storlek på muskeln. Har du ingen erfarenhet av styrketräning sedan innan skulle jag anlita en PT för att gå igenom tekniken på de olika övningarna innan du lastar på vikter.

Sedan är det även viktigt att ”mata” mina benen/rumpa så de växer. Utan mat och vila blir det inga muskler! Så fort jag slarvat med mat, vila, styrketräning eller ägnat mig åt för mycket långdistans konditionsträning så försvinner mina ben.

Men som sagt vi alla är olika och att ha smala ben är många tjejers önskemål! Träna dem starka men var också stolt över dina fina ben som många avundas!

Jag jobbar hårt med mina ben och vem kan tro att de här små spirorna lyfter över 100kg i benpress. 😀

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
15kommentarer
  • För mig är det som ett par andra har skrivit nedan: Vill få smalare ben (lår och vader) MEN vill samtidigt inte få en mindre/platt rumpa.. Såg att Du skulle svara på det nästa vecka, härligt 🙂 Men ha gärna rumpa ”situationen” med också, hur och vad man ska göra för att slimma benen men inte rumpan 😉

    Hannah 2013-09-15 00:26:00
    Svara
  • för mig är det som för g nedan – jag har motsatt problem. är smal och vältränad men har kraftiga ben och vader. jag förstår att det dels är kroppsbyggnad och gener men finns det något speciellt man kan göra för att tighta till och få smalare ben, eller är det bara viktminskning som kan ändra detta? jag tränar mycket och varierat (gympa, styrka, spinning, yoga osv) och har nog faktiskt sett en liten minskning kring vristerna t.ex, där det verkar sitta fett eller samlas vätska trots att jag är smal. men jag gissar att du har bra koll på detta ida och vore så tacksam för ett utförligt svar!

    isabelle 2013-09-14 12:20:00
    Svara
  • vad är egentligen skillnaden på periodisk fasta och typ.. sovmorgon? 😛

    natalie 2013-09-14 11:37:00
    Svara
    • Svar på natalies kommentar.

      Typ ingenting 🙂 DEt är därför periodisk fasta är mycket bättre än typ 5:2 dieten då det inte förekommer något svältande

      idawarg 2013-09-14 13:33:00
      Svara
  • Asså gud Ida! Jag hittade din blogg igår, efter som Keela rekommenderade mig att titta in då jag frågade henne om styrkeövningar. Du är en sån himla inspirerande person! Jag blir verkligen sugen på att träna när jag ser dig och hur du gör allting så roligt! Du verkar så himla positiv till hela konceptet med nyttig kost och träning, och då blir man själv verkligen motiverad! Tack för att du driver din blogg och är en förebilder för tjejer som mig.
    Jag har en liten fråga. Vid vilken ålder kan man börja träna med vikter och hantlar? Jag är 14 och vet inte om jag kan börja med det eller om det är för tidigt.

    Kaisa 2013-09-14 11:30:00
    Svara
    • Svar på Kaisas kommentar.

      Hej Kaisa och tack snälla fina du och välkommen hit! <3 Du kan absolut börja med styrketräning. Brukar rekommendera att man ska träna med lättare vikter och högre antal reps om man fortfarande växer. Så anpassa vikten så du orkar köra ca. kör 20 reps. Övningar med egen kroppsvikt är det bara att köra på med 🙂 Lycka till och ser fram emot att ha dig här på bloggen framöver 🙂

      idawarg 2013-09-14 13:36:00
      Svara
  • Mitt problem är tvärtom, mår så dåligt över mina ben. Min överkropp är skitsnygg och vältränad men benen, jag vill ha lite mervskinny legs, vad ska jag göra Ida???

    G 2013-09-14 06:56:00
    Svara
  • Hej! Jag har nyss fått reda på att jag inte tål mjölk. Jag tycker väldigt mycket om mjölk och undrar vad jag ska dricka istället? Jag vill såklart ha det nyttigaste alternativet. Är mandelmjölk, havremjölk, soyamjölk eller något sånt nyttigt? Väldigt bra blogg! Skulle blir jätte tacksam för svar!

    Mia 2013-09-13 21:09:00
    Svara
    • Svar på Mias kommentar.

      Hej och tack snälla! Mandelmjölk, havremjölk eller annan nötmjölk är de bästa alternativen. Sojaprodukter är inget jag rekommenderar då de innhåller hormoner som inte är bra. En mjölkfrikost kommer göra dig gott! Lycka till! Kram Ida

      idawarg 2013-09-14 13:37:00
      Svara
  • Du har skit snygga ben! Grymt jobbat tjejen! =D still love your blog

    Emmelie 2013-09-13 19:47:00
    Svara
  • Hej hej! Jag är en snart 15 årig tjej som inte har så jättemycket komplex över min kropp, ganska smal och så men min mage måste ha något problem känns det som. Eftersom att den nedre delen av magen är på sett och vis uppsvälld, kan det finnas någon speciellt anledning till detta som någon allergi eller så? Om det inte skulle vara så, så hur tränar man bort det?? 🙂

    Mathilda 2013-09-13 17:25:00
    Svara
    • Svar på Mathildas kommentar.

      Hej! Testa utesluta gluten och mjölk i några veckor och se om det blir bättre. Om du är svullen kan det absolut vara allergi. Lycka till! 🙂

      idawarg 2013-09-14 13:39:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Home
Andrea Brodin
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger