Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

SÅ TYCKER JAG OM PERIODISK FASTA

Nu har jag kört hela 2 veckor med fasta och nedan kan ni läsa hur min uppfattning hittills har varit…

Varför fastar jag? Jag har alltid sagt att jag ALDRIG kommer testa fasta då jag är en sjukt hungrig tjej och älskar allt vad frukost heter! Men så satt jag ner 2 timmar med en kollega till mig som forskar inom ämnet och han berättade alla fördelar om fastan och rekommenderade mig verkligen att testa . Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig och bestämde mig för att ge det en chans i minst 2 veckor, men var väldigt osäker på om hungriga jag skulle klara det?

Vad kör jag för fasta? Jag kör lätt periodisk fasta 15/9 och äter mellan 12-21 6 dagar i veckan och 1 dag äter jag precis när jag vill. Alltså inte 5:2 dieten som är en trenddiet utan periodisk fasta som varit populär i många år. Fastar endast för hälsofördelar och för att få bättre träningsresultat och äter därför lika mycket som vanligt fast på andra tider. Sedan är jag inte superstrikt med tiderna då jag tränar sent ibland och äter självklar efter jag tränat även om det är efter 21.

Hur går min fasta? Jag måste faktisk säga att den går bättre än förväntat! När jag vaknar på morgonen så är jag lite hungrig och tänker varje gång att det här kommer ju aldrig att gå! Men efter att ha tagit mina tillskott och druckit min ”fastadrink” (citron, lite kokosvatten, glutamin och alanin) + kaffe så håller jag mig hela vägen till lunch. Första dagarna var hjärnan lite seg men nu måste jag faktiskt erkänna att jag till och med känner mig piggare än de dagar jag äter frukost. Jag har också kunnat tränat på som vanligt med 5 pass i veckan och det har gått utmärkt.

Vilka fördelar märker jag med fastan? Det absolut bästa är att man sparar så mycket tid på morgonen och jag känner hur min mage tackar mig då den får vila hela vägen fram till lunch. Som jag skrev ovan så känner jag mig mycket piggare och klarare i hjärnan än de dagar jag käkar frukost. En annan fördel är också att jag njuter mer av maten nu och känner att blodsockret är stabilare. Eftersom jag fastat så kort tid kan jag inte säga om fördelarna bara är en tillfällighet så får återkomma längre fram och berätta om de fortfarande håller i.

Kan jag rekommendera fastan? Är man sugen på att testa så gör det, men innan man testar fasta så rekommenderar jag att söka professionell hjälp med upplägg och även läsa på om fasta och veta varför just du väljer att fasta. Jag anser inte att fasta är någon bantningsform, för vill man gå ner i vikt måste man fortfarande äta hälsosam mat så det hjälper alltså inte bara att fasta.

Passar fasta för alla? Jag skulle inte rekommendera det här till någon som fortfarande växer eller har problem med ätstörningar. Har man ett sockerberoende skulle jag också försöka bli av med det innan jag testar fastan då det kan bli lätt att få återfall. Skulle heller inte rekommendera det här till hårt tränande personer (de som tränar hårt varje dag).

Kommer jag fortsätta? Jag kommer att fortsätta då jag just nu känner att jag mår bra av det. Kommer inte vara superstrikt utan kommer köra lite som jag känner för. Är jag dödshungrig kl 11.00 någon dag så kommer jag äta. Men känner jag att det inte funkar och påverkar mitt liv och träning negativt så slutar jag bums!

Det var det! 🙂 Frågor?

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
13kommentarer
  • Jag skulle vilja testa detta med fastan, de du kör! Men hur ska jag börja, vad ska jag tänka på? Skulle du kunna ge mig tips? Jag skulle lätt klara mig utan frukost, men vill ha tips på vad man kan äta och hur du kör?

    Vill ej gå ner i vikt utan få ordning på att små ätande hela tiden!

    Mia 2014-02-19 05:58:00
    Svara
  • Då man tidigare hetsat om att det ær superviktigt att æta frukost på morgonen før att få igång førbrænningen och starta dagen så kænns detta helt fel – det enda man gør ær ju att ta bort frukost…. kommentar?

    Sofie 2013-09-11 13:39:00
    Svara
  • Hej hej
    Tänkte fråga dig om 5:2 dieten då ska man äta 500 kcal per fasta dag e det viktigt att man får i sig 500neller e det bättre om man inte äter alls eller mindre än 500 ?
    Vet du något om dukan dieten ? Vad tycker du om den ? 🙂

    tess 2013-09-09 04:42:00
    Svara
    • Svar på tesss kommentar.

      Enligt 5:2 dieten så kan du äta allt från 0 till max 500kcal de dagar du fastar. Vad som är bättre eller inte för dig kan inte jag säga. Jag har inte testat dukan dieten men överlag så tror jag inte på några extremdieter utan jag rekommenderar att testa sig fram och plocka in det som passar just dig till din egen ”diet” 🙂

      idawarg 2013-09-09 10:00:00
      Svara
  • har du märkt någon skillnad på din vikt?

    Emma 2013-09-08 19:25:00
    Svara
    • Svar på Emmas kommentar.

      Nej exakt samma och går jag ner i vikt kommer jag avbryta fastan för det är inte min mening med det hela 🙂

      idawarg 2013-09-08 20:03:00
      Svara
  • Hur hade du gjort om du hade ett sockerberoende? Älskar o träna o äter bra mat enligt tallriksmodellen men…. Får ett otroligt sug efter socker varje dag. Ibland lyckas jag stå emot men det är så himla svårt. Är det ngn annan som har ngr tips så tar jag tacksamt emot. Vet ju att D inte är bra för kroppen men ändå kan jag inte låta bli det.

    Nina 2013-09-08 19:13:00
    Svara
    • Svar på Ninas kommentar.

      Läs mina inlägg om tips på hur man blir av med sockerberoendet –> http://nyheter24.se/modette/idawarg/2013/06/22/sa-blev-jag-av-med-mitt-sockerberoende/#comments

      idawarg 2013-09-08 20:06:00
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Äter du då aldrig fika och liknande på kalas, fickor med vänner ex.vis? Det är just sådana tillfällen som jag har svårt för… Tack för att du svarar, det betyder mkt!

        Nina 2013-09-11 15:07:00
        Svara
  • Hej Ida! Jag håller på att försöka bli mer hälsosam med träning fyra gånger i veckan och bra mat (äter ungefär som du). När jag började för 6 veckor sedan så vägde jag 82 kg och hade fettprocent på 35%. Nu har jag en fettprocent på 33% men väger fortfarande 82 kg! Hur kan det vara så? Kan det verkligen vara bara muskler (jag kör mycket styrka samt intervaller)? Jag är jätteglad att jag tappat fett, men förstår inte varför jag fortfarande är en sån tungviktare. Jag tycker det känns jobbigt. Vad kan det annars vara som väger? Jag är en tjej 25+.

    S 2013-09-08 14:45:00
    Svara
    • Svar på Ss kommentar.

      Härligt att du kommit igång med träningen 🙂 Vad mäter du din fettprocent med? Mätningarna är oftast inte 100%. Du kan absolut ha fått mer muskler men 6 veckr är inte så lång tid. En viktnedgång kräver tålamod. Kör på med träning och hälsosam kost så ska du se att du kommer få de resultat du vill ha tillslut 🙂 Lycka till!

      idawarg 2013-09-08 20:09:00
      Svara
  • Hur får man upp motivationen till att gå powerwalks på morgonen? På kvällen är jag helt bestämd på att jag ska ut och gå, men när klockan ringer på morgonen så är det heelt omöjligt att gå upp! Har ingen motivation alls 🙁

    Nikita 2013-09-08 13:55:00
    Svara
    • Svar på Nikitas kommentar.

      Haha ja du det där låter precis som mig 😀 Det bästa är att bestämma sig och ha kläderna precis bredvid sängen så man bara kan kliva upp och sätta på sig för att gå direkt ut. Man ångrar sig aldrig när man väl kommit iväg:)

      idawarg 2013-09-08 20:11:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind