Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ÄR DU OJÄMT STARK ELLER RÖRLIG? MINA BÄSTA TIPS PÅ ATT BLI AV MED OJÄMNHETER!

Hej Ida! Jag känner mig starkare i höger sida av kroppen! Undrar om det finns något bra sätt att träna bort detta? Skulle vara väldigt uppskattat om du kunde göra ett inlägg om det här! kram linnea

SVAR: Hej Linnea! Det är vanligt att man har en starkare eller stelare sida av kroppen, men det är ingenting som inte går att ordna. När det gäller styrka så rekommenderar jag att köra så mycket ensidiga styrkeövningar som möjligt för att jämna ut ojämnheterna.

Mina bästa tips på att bli jämnstark:

– Istället för att köra tex. bicepscurl, militärpress, frenchpress, stående rodd mm. med skivstång så använd istället lika tunga hantlar. Använder man skivstång så är det lätt att man tar i mer med sin starka sida, men det blir omöjligt om man använder hantlar istället. Anpassa vikten efter den svaga armen tills de blivit jämnstarka.

– Kör du ofta knäböj så testa att istället köra någon form av utfall.

– När du kör benspark, lårcurl eller höftlyft så testa att köra exakt samma övning fast med ett ben i taget istället. Då kommer du märka om du är ojämnt stark eller om båda sidor orkar lika mycket?

Mitt bästa tips på att bli jämt rörlig:

När det kommer till stretch så märker man oftast lika stor skillnad på ojämn rörlighet. Man tycker ju oftast att det är mycket skönare och roligare att stretcha sin ”favoritsida” och gör oftast det längre än sin dåliga sida medan det borde vara tvärt om. Ett grymt tips är att alltid börja stretcha sin stelaste sida och att alltid ha tidtagarur med när man stretchar. Är man väldigt ojämn så kan man stretcha den stela sidan längre för att komma ikapp.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Jag brukar stretcha min dåliga sida först, sen den bra, och sen avsluta med den dåliga! Annars fuskar jag i alla fall med tiden 😉

    Petra 2013-08-01 17:45:00
    Svara
  • Älskar din blogg! Men hur vet man ibland vilken den ”bra” sidan är? Ex ska en axel vara väldigt rörlig eller stel? Hur ska den kunna vinklas från kroppen? Hur ska man sänka spända axlar? Ska skulderblad ligga instoppade eller ploppa ut? Är det främdt rotationer man ska köra då? Tack!

    Johanna 2013-08-01 08:58:00
    Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Hej och tack snälla 🙂 Det märker du om du kör ensidersövningar. Kör du bicepscorl med hantlar så kommer du märka att det kanske orkar 15st på ena sidan medan den andra kanske bara orkar 12. Det går inte att säga hur rörligheten i en axel ska vara då vi är byggda olika. Vissa har överrörliga axlar utan att ha stretchat och vissa har tvärt om och det beror på skelettet. Men det man ska hålla koll på är att stretcha musklerna kring axeln så de håller god rörlighet ex. bröst, triceps, nacke. haha jag förstår inte riktigt din skulderblandsfråga men jag tror det är samma svar som innan. Vi alla är byggda olika men ju mer rörlig man är desto mer muskler behöver man för att hålla kontroll på kroppen och skydda från skador. In och ut rotation i axelled är en grym övning som alla borde köra 🙂

      idawarg 2013-08-01 09:42:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Josefines Yoga
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Petra Tungården
Mode
Fanny Ekstrand
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk