ÄR DU OJÄMT STARK ELLER RÖRLIG? MINA BÄSTA TIPS PÅ ATT BLI AV MED OJÄMNHETER!

17:22 | July 31, 2013 | Allmänt

Hej Ida! Jag känner mig starkare i höger sida av kroppen! Undrar om det finns något bra sätt att träna bort detta? Skulle vara väldigt uppskattat om du kunde göra ett inlägg om det här! kram linnea

SVAR: Hej Linnea! Det är vanligt att man har en starkare eller stelare sida av kroppen, men det är ingenting som inte går att ordna. När det gäller styrka så rekommenderar jag att köra så mycket ensidiga styrkeövningar som möjligt för att jämna ut ojämnheterna.

Mina bästa tips på att bli jämnstark:

– Istället för att köra tex. bicepscurl, militärpress, frenchpress, stående rodd mm. med skivstång så använd istället lika tunga hantlar. Använder man skivstång så är det lätt att man tar i mer med sin starka sida, men det blir omöjligt om man använder hantlar istället. Anpassa vikten efter den svaga armen tills de blivit jämnstarka.

– Kör du ofta knäböj så testa att istället köra någon form av utfall.

– När du kör benspark, lårcurl eller höftlyft så testa att köra exakt samma övning fast med ett ben i taget istället. Då kommer du märka om du är ojämnt stark eller om båda sidor orkar lika mycket?

Mitt bästa tips på att bli jämt rörlig:

När det kommer till stretch så märker man oftast lika stor skillnad på ojämn rörlighet. Man tycker ju oftast att det är mycket skönare och roligare att stretcha sin “favoritsida” och gör oftast det längre än sin dåliga sida medan det borde vara tvärt om. Ett grymt tips är att alltid börja stretcha sin stelaste sida och att alltid ha tidtagarur med när man stretchar. Är man väldigt ojämn så kan man stretcha den stela sidan längre för att komma ikapp.

EN DRÖM SOM BLIR SANN

11:34 | July 31, 2013 | PUMA,TRÄNING

Så nu tänkte jag berätta vad det är jag ska göra i New York nästa vecka. Jag har dröjt med att berätta det eftersom att jag inte riktigt förstått att det är sant? Känns helt overkligt, men på söndag åker jag till NYC för att plåta för PUMA International och vårkollektionen 2014.

Så roligt ska det bli! Jag älskar New York och jag älskar PUMA, kan det bli bättre?!

Som jag berättat tidigare så är jag sponsrad av Puma och en av deras Fitness Trainers vilket jag är väldigt stolt över då Puma varit mitt favoritmärke sedan jag var liten. Så det här är lite som en dröm som går i uppfyllelse, men jag kommer inte tro på det för ens jag är på plats på plåtningen i New York. Galet! 🙂

GLÖM INTE BORT BAKSIDAN AV KROPPEN!

14:56 | July 30, 2013 | Allmänt

Var och körde ett härligt pass under lunchen. Har äntligen skaffat mig gymkort! haha. Har tidigare alltid tränat på WorlClass eftersom jag varit anställd PT där, men sa upp mig i början av sommaren för att endast köra eget och därför tillhör jag inget gym, men nu jäklar. Känns kul och inspirerande att byta träningsmiljö!

Dagens lunchträning var det fokus rygg. Baksidan av kroppen är det väldigt många som glömmer bort, speciellt killar då det är roligare att träna något som man själv ser som typ bröst, mage och biceps. Just de 3 som jag precis nämde är de 3 musklegrupper jag väldigt sällan tränar separat då de inkluderas bra när man tränar andra musklegrupper.

Dagens pass såg ut så här…

Totalt 33 chins med lite hjälpvikt uppdelat på 5 set.

Totalt 33 pull-ups uppdelat på 5 set.

20st stående rodd 20kg x 3

20st latsdrag i maskin 30kg x3

Avslutade med 7st smala latsdrag 35kg x 3

Jag efter dagens pass…

DET HÄR MED KOSTTILLSKOTT

10:35 | July 30, 2013 | Allmänt,HÄLSA,KOST

Att ta kostillskott varje dag är viktigt! Förr så höll maten högre kvalite och innehöll de vitaminer och minerales som kroppen behöver, men nu så är maten så behandlad och håller en lägre kvalite samtidigt som vi stressar mer, rör på oss mindre och äter sämre mat vilket leder till brister. Dock så tror jag det är väldigt många som äter massa piller och pulver utan att ha en aning om varför?

Alla människor har olika brister så därför tänkte jag med start i veckan börja skriva lite om alla olika vitaminer och mineraler och vad de har för egenskaper så man kan bilda sig en egen uppfattning om vilka tillskott just du behöver.

Många har frågat vilka tillskott jag tar och varje dag tar jag dessa…

Amino (Alla Essentiella aminosyror), Zink, MSM, D-vitamin, Magnesium och L-Glutamin.  

Som jag skrev ovan så är det individuellt vilka tillskott man behöver så att kopiera mina rakt av är ingen bra idé. Men som sagt förklaring på de olika tillskotten kommer så håll utkik!

BAD DAY TURNED GOOD

19:53 | July 29, 2013 | Allmänt

Skrev precis ett inlägg om att jag haft en dålig dag, men nu blev dagen bra så jag tog bort det! haha. Snabbt bort med negativ energi, det är en av mina styrkor! Oh happy day, nu ler vi!  🙂 När jag var lite nere för typ 1 timme sedan så ställde jag mig i köket och satte på bra musik för att exprimentera ihop rawfoodbars/godisar som blev så sjukt goda! Tänk vad lite härlig rawfood kan göra med humöret?!

Har också en kokos yoghurt väntandes i ugnen. Spännande att se om det blir någon yoghurt av den över huvudtaget?! Efter vad jag har läst runt så är det många som misslyckas och får en rinnig konsistens. Jaja, imorgon ger det sig. 24 timmar ska den stå där och “kulturera” sig 🙂 Jag ska be till gud innan jag går och lägger mig att min yoghurt blir krämig, tjock och fin eftersom vi mjölkfria människor också vill ta del av yoghurtens godheter!

Idag när jag tyckte synd om mig själv så unnade jag mig precis det jag var sugen på, kallrökt lax med rödbetor och chevresallad och min kropp tackar mig.