Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

JAG ÄTER VAD JAG VILL!

En mening som jag ofta får höra från folk är ”Du som tränar så mycket kan ju äta precis vad du vill!”. Oftas sägs denna meningen i tonfallet ”gud vad du har tur din lyckost” och personerna ser framför sig hur jag kan gotta mig i pizza, godis, bakelser mm. utan att gå upp ett gram. Riktigt så är inte fallet.

Att svara på ett sådant påstående kan vara väldigt jobbigt och jag vet inte ens vart jag ska börja? Personerna förstår inte att jag tränar för att för att jag älskar det och för att jag mår så otroligt bra av det och inte för att kunna äta onyttigheter utan att bli ”tjock”! Tränar man bara för att man ska kunna äta onyttigheter så tycker jag att man tränar av helt fel anledning.

Min träning och min kosthållning är en del av min livvsstil och något som jag väljer för att jag vill och inte något som jag tvingar mig att göra varje dag för att vara ”nyttig”. Att förklara för de här personerna att jag faktiskt varje dag äter exakt det jag vill går inte! De kan inte förstå att jag faktiskt från botten av mitt hjärta tycker att en fräsch sallad är mycket godare än en pizza eller att en fruktsallad är godare än en bulle.

Jag väljer inte mat utefter kalorier utan jag väljer min mat efter näringsinnehåll. Jag tränar ganska mycket och hade jag levt på skitmat så hade jag inte orkat träna, då kroppen inte får den näring som den behöver.

Men det betyder absolut inte att jag går på någon strikt diet. Varje dag ser jag till att ge min kropp det protein den behöver för att den ska kunna bygga upp muskler och jag ger kroppen bränsle i form av kolhydrater och fett för att den ska kunna orka träna, jobba och njuta av livet. När kroppen har fått alla dessa näringsämnen så kan det absolut slinka ner det både det ena och det andra.

Jag kör inte efter någon diet eller räknar/väger min mat utan håller mig till 80/20 tänket. 80% av maten jag äter är bra och näringsrik mat medan 20% kan vara lite gott och blandat. På så vis får kroppen den näring och energi den behöver och man kan unna sig vad man vill när man vill.

(De enda begränsningarna jag har på min kost är att den ska vara glutenfri och komjölk försöker jag undvika i största möjliga mån då min mage reagerar negativt på dessa 2 ämnen.)

Hur tänker ni kring er kost? Varför äter ni som ni gör? Har ni regler/förbud?

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
17kommentarer
  • Hej Ida,jag har hållit på med plankövningen i cirka två år men senaste tiden intensivt plus att jag också har börjat med sidplankan minst en minut på var sida och side planch dip cirka 30 set var.Kan säga att jag märker av resultat genom att b.la ha fått bort en del fett runt magen och fått en allt mer fastare mage plus sidor.Nu det sista har jag jobbat rätt mycket och inte haft så mycket tid för gym men har däremot gjort plankan nästan varje dag och andra mag/bröst övningar ungefär varannan dag(får vila lite från och till ).Märker när jag spänner magen vid spegeln eller andas att det syns lite på magen men det inte så att jag äter extremt sunt kost,tar mig lite junk food då och då och även lite snacks som cashiew nötter plus tar mig också lite desert som glass med frukt efter middag och märker att det inte är så stor problem men det klart att jag ser också upp med vad jag äter.Jag brukar ofta inte gå upp i vikt så mycket men kan lägga på mig en del fet mest vid buken det som på engelska kallas underbelly men som sagt sedan jag håller på regelbundet med hemmövelserna så tycker jag att det mer eller mindre hjelper med att både hålla formen och slipa kroppen.Ser också till att äta minst tre ggr om dagen med en del små eller stora mellanmål för att det händer att jag slarvar med det ibland.Vad tycker du själv om allt detta som jag har beskrivit och har du själv några råd när det gäller saker som handlar om t.ex kost och träning?
    Tack på förhand
    P.S när jag gör plankan ser jag oftast till att det blir minst en minut eller mer.Har också blivit duktigare med tiden och har klarat minst tre minuter vid nån tillfälle.

    RM 2013-11-22 18:59:00
    Svara
  • Jag äter/tränar inte bara för att hålla mig ”smal”, utan för mig handlar det om att vara hälsosam och ta hand om min kropp. Jag tycker den maten jag äter är supergod och dessutom bra för mig, hur kan det bli mycket bättre? 🙂 Självklart äter jag ibland något onyttigt, men om jag är sugen på en pizza/ett bakverk så gör jag mycket hellre ett nyttiga alternativ. Känns mer som att man ”unnar” sig om det är god och nyttig mat än onyttig och god mat.

    Linnea 2013-05-23 10:42:00
    Svara
  • Jag försöker hålla mig till en någorlunda kost, gröt och ägg-frukostar, mycket vegetariskt men också kyckling/lax, avokado, nötter m.m. Men vill jag, äter jag vad jag vill. Rostmackor med ost, smågodis, jordnötsringar, chokladcroassint, muffins, hamburgare, pommes frites. Jag är 163 cm lång, väger 53 kg, tränar i snitt 5-6 ggr i veckan, kampsport + gymträning. Springer aldrig, går aldrig power walk. Äter mina middagar vid 22-tiden efter träning, oftast pastabaserade rätter. Jag älskar friheten att äta det som faller mig in. Jag tror att det gör kroppen lyckling. Inte massa regler och måsten. Visst skulle jag kunna ha 15 % kroppsfett, men skulle det göra mig lycklingare? Nja, tror inte det.

    Hanna 2013-05-19 01:12:00
    Svara
  • Äter precis som du glutenfritt pga min intolerans och gärna mindre kolhydrater till lunch och middag. Jag gör detta för att min mage inte kan bryta ner så mycket stärkelse
    , blir lätt uppblåst och får trög mage när det blivit för mycket. Äter mest fisk, fågel, frukt och grönt, rotsaker, ostar, keso, avokado och nötter. Får höra klagomål ibland men tar inte åt mig jag vet bäst vad min mage mår bra av efter 20 år med strul. Magen har funkat perfekt i snart två år.

    Arw 2013-05-14 07:23:00
    Svara
  • När på dygnet ska sista målet vara ? Jag vill gärna kvällsfika något som frukt, te osv. Försöket att inte äta efter 20-21.00 är de förskent ? Svara snälla 🙂 tack för en inspirerande blogg 🙂
    Tessan

    Tessan 2013-05-13 22:28:00
    Svara
  • Jag har enda sedan jag var liten föredragit mat som är ”nyttig”, något som ingen förr verkade förstå. På senare år har mina vänner forstått att jag gör detta för att jag föredrar sådan mat och tycker det är godare och inte för att jag tvingar mig själv till att avstå från detta. Har alltid fått kritik av tjejer som jag gått i samma klass i som kallat mig anorektier (vilket jag absolut inte är) och fått höra att jag måste tro ”att jag är bättre än alla andra” bara för att jag vill äta det jag själv vill.

    När jag var yngre kunde jag till och med tvinga mig själv att äta onyttiga saker bara för att få tyst på andra, men det gör jag inte längre. Nu är jag stolt över att jag gillar att äta mat som får mig att må bra och känner mig oerhört tacksam att jag inte känner ett behov att tvinga mig själv att äta nyttigt utan gör det automatiskt.

    Rebecca 2013-05-13 22:16:00
    Svara
    • Svar på Rebeccas kommentar.

      Hej tur att din kosthållning blivit bättre med åren! Det var som min gamla kompis Becky i Sibirien hon var dubbel inget ont i det hon åt det som passade henne vilket var väldigt fint av henne. Dock hade hon litet problem att greppa det där med att ta polen mellan bensenen ja ni vet flickor den där stången mellan golvet och taket.
      Undrar om det skulle gå med en KBT? vad säger ni flickor? Går det?

      rebbex 2013-05-14 01:49:00 http://twitter.com/rebbex1
      Svara
  • Hej josephine du kan ju alltid låna in en kompis i sammaviktklass som kör ben press med dig på axlarna? Kanske Cindy kan vissa dig?

    rebbex 2013-05-13 22:07:00 http://twitter.com/rebbex1
    Svara
  • Känner igen mig och är så trött på detta! Jag äter hela tiden de jag tycker är gott men jag tycker inte ens godis eller kakor är gott och suktar mer efter andra grejer som nybakat bröd med massa smör och ost älskar jag och äter det ofta likaså havregrynsgröt och sen mat älskar jag med och äter mycket och få i mig bra mängd både kolhydrater,fett och protein men samma sak här är de oftast bra med jag tycker inte ens pizza är gott. Men när man säger att man inte ens tycker om något av dessa blir man idiot förklarad typ och kompisar säger men de är klart du tycker det är gott och sluta ljuga m.m jag stör mig sjukt mkt på detta, ska jag behövs bli idiot förklarad för att jag inte suktar efter dessa saker som de gör men hade de varit något nyttigt hade det varit helt okej och säga att man inte tycker om de men för att det är onyttigt måste alla gilla de, usch förlåt för min aggression men blir så ledsen över detta ibland vågar jag inte säga de och kan sitta och tvinga i mig en kaka som jag inte gillar för att det inte ska se dumt ut eller att de ska tro att jag är rädd för sånt om du förstår vad jag menar för jag är rätt smal men vältränad om man får säga så 😉 för övrigt älskar jag din blogg!!! Juste glömde fråga vad gör du i sånna här lägen? 🙂

    S 2013-05-13 21:09:00
    Svara
  • Tänker nog ungefär likadant. Äter nyttigt för det mesta för att jag genuint tycker om bra, näringsrik och ren mat, men också för att vid andra tillfällen, exempelvis när man är bortbjuden eller äter på restaurang, kunna ta vad jag vill utan dåligt samvete. I perioder (om två tre dagar) trackar jag min mat med Shapeup-appen, mest för att stämma av hur mycket jag egentligen får i mig, exempelvis när jag känner att mitt ätande förändrats, eller om jag har mindre energi än vanligt.

    Robin 2013-05-13 20:47:00
    Svara
  • Hej! Jag har gått ner i vikt och fått halv slappa lår och jag undrade om du har tips på några träningsövningar eller liknande för att de ska bli mer fasta? Jag vill liksom inte ha värsta muskellåren utan slanka och fasta!

    E 2013-05-13 20:32:00
    Svara
  • Människor verkar tro att smal = hälsosam och att tjock = ohälsosam även om den smala personen är fysiskt inaktiv och äter mycket skräpmat medan den tjocka personen tränar regelbundet och är noggrann med vad han/hon stoppar i sig. Saken är ju den att alla har olika gener och att träning och hälsosam mat är nyttigt för kroppen hur smal man än är!

    Sandra 2013-05-13 20:13:00
    Svara
  • Hej Ida och alla Idas läsare! Jag har uppfunnit ett spel som kombinerar rolig kubb med svettig träning. Samla ihop ett gäng och kör efter de enkla reglerna.

    Ni hittar spelet här: http://dithphoto.blogg.se/2013/may/sommartips-for-traningssugna.html#comment

    Edith 2013-05-13 20:06:00
    Svara
  • pasta, ris och potatis har jag inte ätit på… hmm… 2-3 år? så det har jag ingen anledning till att börja äta nu. tycker det är ganska äckligt nu för tiden.

    jag försöker hålla min kost ganska kolhydratfattig alltså, och om jag ska äta kolhydrater så ska det komma från frukt (max 2st om dagen) och grönsaker. bara för att jag äter kolhydratfattigt dock betyder inte att jag kör lchf, för jag äter inte särskilt mycket fett heller. lagom mycket men jag är inte rädd för att öka ibland om jag vill äta ”bra” fett i avokado eller ”dåligt” i bacon.
    min ”unning” är i stort sett aldrig det typiska så som sötsaker, snacks eller glass. utan min svaghet är bröd. helst gärna med bregott (väldigt farlig kombination hehe). läsk och sådant dricker jag endast vid ”fina” tillfällen, men jag brukar må dåligt av det efter att ha druckit för många glas.

    det innebär alltså att jag har en ganska ”ren” och fräsch kost. med lite kolhydrater, lite fett och mycket protein + massa sallad. mums mums!

    paulinasuonvieri.blogg.se 2013-05-13 19:42:00
    Svara
  • Jag äter det jag vill 🙂 Och som du, föredrar jag såå mycket hellre en god sallad! Visst, det händer väl att jag äter pizza om jag är sugen. Men jag är ingen pizzaälskare så det är inget problem för mig direkt. Men om jag är sugen på en chokladbit, då äter jag det. Svårare än så är det inte. Däremot är jag tyvärr en sån person som äter ganska mycket onyttigt vissa perioder. Men det är bara vissa perioder.

    jjennaa.blogg.se 2013-05-13 18:50:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Dasha Girine
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Tess Montgomery
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger
Hälsa
Träningsglädje