Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR STORA PORTIONER SKA MAN ÄTA? HUR BEHÅLLER JAG MOTIVATIONEN?

Svar på kommentarer…

Hur vet man hur mycket man ska äta vid varje måltid? Dvs om man äter 5 mål om dagen hur stora ska varje enskilt mål vara? Hur lär man sig att äta med portion control? Har svårt att få nån mättnadskänsla när jag äter och vill alltid ha mer…

SVAR: En vanlig fråga som är omöjlig för mig att svara på då vi alla behöver olika mycket mat. Allt beror på hur mycket du rör dig, ålder, vikt, längd osv. Ät sakta, tugga ordentligt och undvik snabba kolhydrater (det triggar igång sug efter mer). Testa äta mer protein i din kost för det är svårt att överäta och du blir mätt snabbare.

hej ida. jag har en del övervikt, omkring 18 kg. hur lång tid tycker du är rimligt att ha som mål för att klara gå ner de kilona? jag brukar klara träna och äta hyttigt i en, max två veckor sen ger jag upp pga att det står helt still på vågen. har du några övriga tips på hur man kan lägga upp en viktnedgång just motivationmässigt? tycker det är väldigt svårt och de sista åtta kilona har jag gått upp efter att jag började banta. varje vecka när jag misslyckats tröstäter jag nämligen en massa eftersom jag blir så besviken på mig själv 🙁

SVAR: Hej! Det viktigaste är att du bestämmer dig och lägger upp en plan som är hållbar. En viktnedgång ska inte gå fort utan satsa på att ändra din livsstil så du kan hålla den resten av livet istället för annars kommer du bara att pendla upp och ned i vikt. Ordet ”banta” gillar jag inte alls och känns inte som något som är hållbart. Det absolut bästa du kan göra för att hålla motivationen uppe är att skaffa en duktig PT som hjälper dig med både kost och träning. Lycka till!

Hej! Jag har varit sjuk mer än 2 månader det här året, så min viktnedgång går åt rumpan..:( Blir så omotiverad för jag märker inga resultat då jag inte kan träna då jag har ont i halsen och förkylningar hela tiden, då börjar jag äta godis igen och tänker ”kommer ändå aldrig bli smalare…” och så är jag tillbaka på ruta noll. Vet du vad man kan göra för att förbättra sitt immunförsvar? Vad kan allt detta bero på? Tycker du man bör satsa på en personlig tränare för att lägga upp kost och träning också så man får synliga resultat eller tror du man kan klara det själv?

SVAR: Fy vad tråkigt att vara sjuk och denna vintern känns det som att extra många har haft långdragna sjukdomar. Som jag skrev i kommentaren ovan så tycker jag att det absolut bästa är att investera i en PT om man har svårt att hitta motivationen. Den kan hjälpa dig att lägga upp ett kost och träningsschema just ut efter dina mål och förhoppningsvis får du bättre och snabbare resultat.

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Hej! Jag är genetiker (och har alltså studerat mängder biologi) och ville bara kommentera ifall det kan hjälpa någon:

    1. Om du ofta är sjuk (snuvig, hosta etc.) fundera på vad du äter, får din kropp verkligen alla de vitaminer, mineraler och näringsämnen som den behöver? Det är nämligen ofta immunförsvaret som tar stryk först ifall kroppen inte får tillräckligt av dessa ämnen.
    Om du tar kosttillskott – se till att de är naturliga (t.ex. multivitamin som faktiskt gjorts på riktiga odlade grönsaker etc.) och inte syntetiska (pulver och liknande som tillverkats i ett laboratorium), helt enkelt för att de naturliga tas upp och används mycket effektivare av din kropp än de syntetiska. (När du äter syntetiska multivitaminer är det alltså dessutom lite som att kasta pengar i sjön).
    Det andra som faktiskt hjälper är att tvätta händerna regelbundet, låter crazy att en så liten sak kan hjälpa – men det fungerar. (Jag tvättar t.ex. alltid händerna nästan direkt när jag kommer hem). Obs! Överdriv inte med renligheten, ett friskt immunförsvar behöver lite bakterier hela tiden för att ”öva” på.

    2. Orsaken varför det inte lönar sig att hoppa över frukosten är att kroppen då automatiskt börjar gå på ”sparlåga”, det betyder att kroppen försöker spara energi för ”sämre tider” – detta är en mekanism som kroppen har för att den vill överleva när det är ont om mat. Om ditt mål är att gå ner i vikt (förbränna fett) så tar det längre tid att (hälsosamt) gå ner i vikt om du hoppar över morgonmålet. Ät alltså ett smart morgonmål om du vill gå ner i vikt. T.ex. ägg som innehåller många olika nyttiga näringsämnen.

    3. Periodisk fasta: det har ganska nyligen kommit fram att två fastedagar i veckan (en fastedag betyder att man bara äter 500 kcl) kan vara bra för hälsan. Det forskningen säger är att om du är en person som har höga/dåliga kolesterolvärden och snabbt vill förbättra detta, så är två fastedagar i veckan en snabb och pålitlig metod att göra detta. Fastedagarna kan vara på varandra följande dagar men de behöver inte vara det. Dessutom tror forskare att all form av fasta (obs! hälsosam fasta, inte så att kroppen börjar tyna bort) kan förlänga livslängden med ett par år. Dock är det många forskare som tycker att det inte är värt det – de lever hellre ett lite kortare liv med god livskvalitet och njuter lite istället för att konstant äta just lite för lite och leva 2 år längre.

    Cyn 2013-05-10 12:10:00
    Svara
  • Hej! Jag har en fråga angående keso. Vilken är egentligen den bästa att äta, keso mini eller den vanliga. Jag äter keso varje dag och vet inte riktigt om jag ska äta mini eller vanlig.. Hoppas du vill hjälpa mig, kram 🙂

    Lovisa 2013-05-09 09:58:00
    Svara
  • Hej Ida! Vad anser du om periodisk fasta? Är det inte jättedåligt att hoppa över frukosten? Och vad händer om jag går ner en massa och sedan börjar äta som vanligt igen, dvs inte hoppar över frukosten? Är väldigt skeptisk till PF men har läst runt på nätet och både läkare och forskare UPPMANAR till detta. Det kan ju därför inte vara något dåligt. Eller?

    Hannah 2013-05-09 09:13:00
    Svara
    • Svar på Hannahs kommentar.

      Hej Hannah självklart ska du äta frukosten är den viktigaste. Vad läkare och forskare säger ska man ta mindre seriöst dom lyssnar inte på just din speciella kropp. Om du slutar att äter går du in i kataboliskt tillstånd. Och det vill lägga sig på magen ”igen”!

      rebbex 2013-05-10 09:09:00 http://twitter.com/rebbex1
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Chrystelle Eriksberger