Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

MÅNADENS UTMANING – VECKA 2

Nu är det redan måndag och 1 vecka på min 30 dagars utmaning har gått (Gluten- och mjölkfri kost under 30 dagar). Hur går det för er? Hur känns kroppen och magen? Har ni kunnat hålla kosten eller har ni fuskat?

Själv har jag undvikit gluten helt, men har fuskat lite med mjölken. Har ju kört denna kosthållning sedan december och misstänker att det är gluten som är den största boven hos mig och inte mjölken. Dock så gillar magen inte för mycket mjölk och har ännu inte testat mjölk, kvarg eller keso utan bara käkat lite ost och grädde/creme fraische som har varit i såser och det har funkat topp! 🙂

Mjölk- och glutenfri kost är hälsosamt av många skäl. Mår du tex. inte bra men kan inte sätta fingret på vad det är… huvudvärk, trötthet, viktproblem, nedstämdhet, magproblem, yrsel, illamående, svullen mage, eksem mm. så kan det ha med kosten att göra. Man behöver inte alls vara allergisk utan bara överkänslig. De här problemen kan lösas genom en så enkel sak som att lägga om kosten till mjölk- och glutenfritt.

Vi kör på med utmaningen en vecka till och ser gärna att fler hoppar på den?! Vill man köra bara glutenfritt eller bara mjölkfritt så är det ok. Jag kommer självklart komma med massa tips på mat under veckan. Vilka är på och hur känns det för er som kört en vecka?

En glutenfri frukost kan tex se ut så här: Havregrynsgröt, kanel, blåbär, kokosolja, havremjölk och ägg.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Inget pinpointande, för älskar verkligen din blogg o du verkar vara en härlig person 😀 MEN man bör inte lägga om till glutenfri kost utan att ha pratat med en läkare, då man riskerar att få brister i kroppen som kan innebära hälsofara (typ B12 brist och liknande) Har nämligen en mamma med celiaki som äter glutenfritt 🙂

    Joy 2013-04-02 13:10:00
    Svara
    • Svar på Joys kommentar.

      Tack snälla 🙂 Gluten är inget en människa behöver och jag ser inga risker på att själv lägga om till en glutenfri kost. Förr i tiden fanns inte ens gluten uten det är något människan börjat konsumera nu på senare år.

      idawarg 2013-04-02 13:27:00
      Svara
  • Hej ida! Jag tycker jätte mycket om dina veckans utmaningar och tycker att det skulle vara kul om du hittar på några nu ändå även fast det nu pågår månads utmaningen. 🙂

    Louise 2013-04-01 20:20:00
    Svara
  • Hej! Vad tycker du om majs? Som grönsak, men också i form av popcorn? 🙂

    Filippa 2013-04-01 19:36:00
    Svara
  • Om man är glutenintolerant så kan man reagera på laktos också, trots att man egentligen klarar av det, eftersom tarmarna är så förstörda av glutenet.

    Mia 2013-04-01 14:45:00
    Svara
  • Hur kommer magen reagera om man börjar med gluten och laktosfritt igen då om man slutar en längre tid? Mvh johanna

    Johanna 2013-04-01 10:09:00
    Svara
  • Du är så duktig gumman hälsningar rebbex.blogg.se

    rebbex 2013-04-01 10:08:00
    Svara
  • Jag hoppar på imorgon med gluten- och mjölkfritt! (Vill dricka upp mjölken och filen i kylen ^^) Men idag påbörjar jag min detox i alla fall och äter supernyttigt förutom mjölken.

    Ska faktiskt testa din proteingröt för första gången snart också. 🙂

    Alexa 2013-04-01 09:23:00
    Svara
  • Jag är med/på/gör det!

    Lisa 2013-04-01 09:17:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Petra Tungården
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Dasha Girine
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Fanny Ekstrand
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger
Hälsa
Träningsglädje