Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

DET HÄR MED LÖPNING

Jag vet inte varför men nu under Påskledigheten har jag varje dag vaknat 6.15 på morgonen? Det är 1 timme tidigare än jag normalt brukar gå upp när jag jobbar så vet inte vart min kropp fått det från? Haha. I alla fall så är det ju bra då klockan ställdes om inatt. Passar på att utnyttja dessa tidiga mornar till att motionera lite. Idag är jag riktigt stolt då jag tog mig upp och sprang ca. 6 km utan att stanna och gå en en enda gång. Det är riktigt bra för att vara mig då jag inte är någon ”löptjej” och absolut inte innan frukost på morgonen 😀 Haha.

Vad tycker ni om löpning? Gillar ni det? Tycker ni det är lätt eller jobbigt? Springer ni helst på band eller ute? Intervaller eller långdistans? Varför springer ni?

Hihi, Nyfiken i en strut är jag 😀

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
32kommentarer
  • Jag har ”spring-perioder” då jag springer mer än andra perioder. Nu är det dags att ge mig in i en sådan och jag kommer därför springa med 2 dagar i veckan med Nike’s löparteam, 10-15km per gång, samt 2 intervall-pass inomhus (tråkigt men nödvändigt) som görs på tom mage, dvs innan frukost. Under vintern kör jag max 2 intervall pass i veckan, och för att kick-starta våren-löpningen så sprang jag ett litet 10km’s maraton förra helgen, bästa sättet att få igång löpar-lyckan efter en gym-vinter 🙂 Jag tycker inte det är konstigt att du som PT inte är någon löpar-fantast, man behöver inte uppskatta alla former av träning och du är duktig nog som kör din morgonpromenader. Dessutom är löpning, precis som dans eller fria vikter, en vanesak som jag blir roligare ju duktigare man blir 😉 Jag menar, hur många PTs kör poledans tex? En aningen mer imponernade än löpning i mina ögon. Men allt handlar såklart om vad man själv trivs med, det är a och o när det kommer till träning tycker jag 🙂 Kram och kör hårt!

    jenny 2013-04-02 16:20:00
    Svara
  • Jag älskar att springa, jag försöker springa flera gånger i veckan. Jag springer helst ute i naturen, i skogen, där det även blir en del hinder med grenar och stenar. Jag försöker träna upp konditionen för att springa längre och längre utan att sakta ner och börja gå. För någon dag sen märkte jag verkligen stor skillnad, att jag har förbättrats och det var himla härligt att känna.

    Johanna 2013-04-01 22:50:00
    Svara
  • Jag brukar ge mig ut och springa några dagar i veckan. Även om det är jobbigt när man väl ska ge sig ut, är känslan när man springer superhärlig, dessutom är det skönt sen när man är klar. Jag brukar springa långdistanser utomhus, även på vintern när det är mycket snö, det är så mysigt att ta på sig varma kläder med många reflexer på, på kvällarna. Tycker det är mycket tråkigare på band inomhus…
    I början var det rätt jobbigt, men nu kan jag springa rätt långt innan jag faktiskt blir trött. 😀

    Mimsan 2013-04-01 17:28:00
    Svara
  • Jag önskar att jag kunde gå ut och springa men jag får så otroligt ont i skenbenen bara efter 100 m. På löpbana. Med löpskor. Med en ordentlig löpstil.
    Jag skulle vilja gå ut och springa i skogen på sommaren, utanför spåren (jag bor i Skåne, skogarna här är inte större än att man kommer ut ur den om man går en stund så att springa vilse är inte ens möjligt) bland träd, stenar och mossa. Men tvek om jag kan det 🙁
    Om jag hade kunnat springa hade jag nog varit ute varje dag och sprungit.

    Philippa 2013-04-01 14:41:00
    Svara
    • Svar på Philippas kommentar.

      Jag känner igen mig…det finns såklart hjälp att få. Gå till en riktigt duktig och kunnig säljare på t.ex. intersport eller team sportia eller liknande och gör en grundlig test! Fota din vinkling av foten, filma ditt löpsteg, ditt nedtramp och avstamp och prova ut en sko för dig. Detta måste få ta tid för att bli rätt -även om du testat dig tidigare så kan det ändras. Skor är A och O, sedan har du underlaget och mängden träning, löptekniken, uppvärmning och stretching och eventuella inflammationer i kroppen att lära dig att lyssna in. Lär dig din kropp och dess signaler och skynda långsamt. Jag kunde inte löpa 2 km tidigare och knappt gå heller emellanåt, idag kan jag jogga 2,5 timmar som längst och får då inte ont. Lycka till!! Det går om du vill 🙂

      Jess 2013-04-04 02:18:00
      Svara
  • Brukar springa mellan 8 -12 km 2-6 dagar i veckan. Springer mest för att det hjälper mot stress och ångest men också för att hålla vikten.

    Arw 2013-04-01 08:37:00
    Svara
  • Hej jag älskar och springa och helst i skogen på grus vägar och skogsslingor. hatar att springa på löpbandet det är så extremt tråkigt. jag är sån som försöker och komma ut och springa även på vintern. det är broddar, mössa och reflex väst på ;). men älskar det desto med på våren och sommaren när man kan springa i skogen 🙂

    carlsson 2013-03-31 19:17:00
    Svara
  • Jag gillar inte att springa men det är ett bra sätt för mej att rensa tankarna, och sen är det skönt efteråt att ha fått ur energi!

    phe 2013-03-31 15:33:00
    Svara
  • Oj. Kändes lite…. konstigt att läsa om en PT som tycker att det är svårt att springa 6 km. Asså inte för att vara taskig 😛 Men det känns ju som att kondition är en ganska basic-grej när man ska träna?

    Ojsan 2013-03-31 15:12:00
    Svara
    • Svar på Ojsans kommentar.

      Varför skulle det vara konstigt? Alla Personliga Tränare kanske inte tränar löpning? Men i alla fall är det inte något fel på min kondition utan mer jobbigt för mitt psyke då jag blir så rastlös av konditionsträning 🙂

      idawarg 2013-03-31 19:32:00
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Okej. Omöjligt att skriva en sådan kommentar och inte få det att låta taskigt, jag vet. Men jag menade verkligen inget illa. Är inte så insatt i PT-världen utan har bara någon uppbyggd bild av att en PT ska kunna löpning eftersom det är en av den ”vanligaste” träningsformen för oss amatörer 😛 Och så himla bra för kroppen!

        Ojsan 2013-04-01 17:28:00
        Svara
  • Jag har haft knäproblem i flera år så förra året fick jag ett nytt korsband och borttagen minisk, sen dessutom spelar jag innebandy och då passar intervaller med mjukt underlag för mig!! 🙂

    Julia 2013-03-31 15:05:00
    Svara
  • Jag älskar löpning! Springer en runda nästan varje morgon innan frukost och för mig är det den absolut bästa starten på morgonen, frukosten smakar bättre och man blir pigg och glad. Den bästa förändringen jag gjort i mitt liv faktiskt, att börja springa. Riktigt bra av dig att fixa 6 km innan frukost om du inte är van. Ha en fortsatt fin helg. KRAM

    Mathilda 2013-03-31 13:57:00
    Svara
  • Hej, först vill jag säga som alla andra, din blogg är grym!! Jag har en fråga angående smink, när du tränar på gym är du sminkad då? Endel säger att man inte ska träna med smink för att de ger dålig hy, jag har inte riktigt tid att ta bort mitt smink jämt och tränar med det på, vet du nått om de? Om de är så dåligt som alla säger elr om de är ett på hitt? Du kanske inte kan svara på detta för smink kanske inte är din grej men om du vet nått får du jätte gärna svara, har funderat på detta länge. Kram:)

    Emma 2013-03-31 13:10:00
    Svara
  • Jag sprang typ 4 gånger i veckan förr, mest på lörband på vintern, men sedan fick jag benhinneinflammation och har efter det inte riktigt hittat tillbaka. Försöker dra mig ut i skogen istället för att få frisk luft och då det är mycket roligare och man kommer någonstans.

    Förresten, tack för en sjukt bra blogg, tack vare dig hittade jag tillbaka till träningen efter en stor svacka! Tack så mycket!

    Emma Svärd 2013-03-31 12:50:00
    Svara
  • Grymt gjort av dig!! Jag brukar inte heller springa så bra innan frukosten men tänkte att jag kanske ska ge mig på det igen och se hur man utvecklas 🙂

    traning.marinaborneblad.se

    Marre 2013-03-31 11:51:00
    Svara
  • Brukar verkligen aldrig kommentera på bloggar men ville bara säga att jag tycker din blogg är grymt bra! Läser relativt många hälsobloggar och tycker många förespråkar ganska manisk träning. Tycker din blogg är motiverande på ett bra sätt, och tycker du lyfter fram träning som något kravlöst och roligt. Så tack för det!

    Martina 2013-03-31 11:48:00
    Svara
  • Att springa är härligt. Förut sprang jag längre distanser och ville gärna utmana mig själv och se hur långt jag kunde springa. Numera är det kortare pass och ofta intervaller som gäller för just nu satsar jag på att bygga muskler. Men en stressig/tung dag kan det vara riktigt skönt att snöra på löpskorna, ha bra musik i öronen och bara springa i lugnt tempo och njuta, rensa skallen. Det är min terapi! 🙂

    sandra.broman1 2013-03-31 11:35:00 http://profiles.google.com/sandra.broman1
    Svara
  • Jag är inte heller någon löptjej, eller, jag är inte bra på att springa längre sträckor. Men jag tycker att det är härligt att vara ute och springa så jag har börjat köra pass med löpning lite oftare nu 🙂
    Sprang precis som du 6 km här om dagen utan att stanna eller gå och var oerhört stolt över mig själv! 😀

    Jessica 2013-03-31 11:27:00
    Svara
  • Snälla, nyppa dina ögonbryn, de ser inte så fräscha ut..

    ahland1 2013-03-31 11:19:00
    Svara
    • Svar på ahland1s kommentar.

      Menar du noppa? faktiskt så älskar jag mina ögonbryn och tycker de är superfina så jag behåller dem!

      idawarg 2013-03-31 11:22:00
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Tycker också att dina ögonbryn är superfina och skulle gärna ha dom själv, ville bara säga det 🙂 grym blogg och inspiration! Glad påsk

        Johanna 2013-03-31 22:43:00
        Svara
  • Jag gillar att springa! Springer 30+ min stan varje dag. Både på band och ute men föredrar band 🙂 kram

    Josse 2013-03-31 11:11:00
    Svara
  • Fy vad härligt!
    Jag tycker det är grymt jobbigt att vara ute och springa då jag alltid blir så extremt uttråkad av det. Men det stoppar inte mig, för samtidigt är det något av det härligaste som finns att sticka ut och springa, rensa tankarna samtidigt som man gör något man mår bra av -tränar. Efterkänslan ska vi ju inte snacka om, helt underbart!

    Jag föredrar nog att springa utomhus egentligen, men nu under vintern har jag tvingat mig till att vänjas vid att springa inomhus på band. Fast nu när våren snart smyger sig på ska jag börja ute igen!

    Tack för en motiverande blogg fina du. Kram!

    EMMY KRISTOFFERSSON 2013-03-31 10:56:00 http://twitter.com/Emmyjohannas
    Svara
  • Älskar att springa! Fast så har de inte alltid varit, är egentligen en dans/gymnastik tjej men började springa när jag hade fått mitt första barn för att de va så enkelt. Bara på med skorna och ut, hade man ont om tid blev de ett ok pass på 30 min. Inte många andra träningsformer som man kan göra så effektiva på så kort tid. Sommarhalvåret (ja här i norr är säsongen inte så lång) så springer jag ute. Men under halvåret då de är kallt och mörkt springer jag bara på löpbandet och då blir det mestadels intervaller. Bara för att de är så tråkigt att tragla över milen på ett band. Premiärade förra veckan med utomhuslöpning då vi hade 2 + grader så nu väntar jag ivrigt på att våren ska komma.

    Sandra 2013-03-31 10:40:00
    Svara
    • Svar på Sandras kommentar.

      Ja löpning är något man kan träna i sort sett vart som vilket är en frihet. 🙂 Snart är våren här och då blir det dfinitivt massa härlig löpning 🙂

      idawarg 2013-03-31 11:07:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Petra Tungården
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Fanny Ekstrand
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger
Hälsa
Träningsglädje