Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

FRÅGESTUND 14 – VAD ÄR BRA ATT ÄTA EFTER TRÄNING? HUR FÅR MAN EN TIGHT KROPP?

Hej Ida och tack för en underbart inspirerande blogg! Jag har ett problem, det är att jag nästan alltid vaknar hungrig på natten och är hungrig på kvällen innan jag ska lägga mig – trots stabil middag! Har du några tips på vad man kan äta? Detta är riktigt jobbigt tycker jag eftersom jag ”sviker” mitt kostschema på så vis. Kram Elsa 😀

SVAR: Jag har samma ”problem”. Bästa är att äta något proteinrikt precis innan man ska lägga sig. En skål med kvarg eller keso, kokt eller stekt ägg eller en proteinshake är kanon 🙂

Vad är bra att äta efter träning?

SVAR: Här kommer några exempel: 1. Naturellyoghurt med lite kvarg med favorit muslin. 2. Proteinshake. 3. En macka med kokt ägg. 4. Keso med torkade bär/frukt.

Hej Ida! Vilken träningsform är mest effektiv för benen och ger bäst resultat? Jag har hört att man får snyggare benmuskler om man springer än om man kör crosstrainer. Stämmer detta? KRAM

SVAR: Hej! Nej det stämmer inte. Jag vet inte vad du menar med snygga ben? Men för att fåå vältränade ben så skulle jag satsa på styrketräning för att forma dem + en god kosthållniing. Konditionsträning är också bra och spelar inte så stor roll vilken. Varva mellan löpning, crosstrainer och promenader i uppförsbacke.

Hej! Jag undrar om man kan gå ner i vikt utan att utesluta kolhydrater helt, om man, som jag, tränar bandy 2 ggr/vecka + match på helgerna, rider ca 1 h varje dag, springer ca 40 min minst två ggr i veckan och styrke tränar olika muskelgrupper olika dagar 5 dagar i veckan?

Kram och tack för en grym blogg!

SVAR: Hej och tack snälla 🙂 Självklart går det. Allt beror på mängden kalorier du får i dig. För att gå ner i vikt skuulle jag rekommendera att ligga på ett underskott av 500kcal/dag från ditt totala kaloribbehov/dag. Välj långsamma kolhydrater som grönsaker, fullkorn, råg, havregryn mm. och försök undvika alla snabba kolhydrater. Lycka till! Kram Ida

Hej Ida. Jag vill börja med att tacka dig för att du genom din blogg inspirerat mig till att börja träna igen. Du är så ortoligt duktig, din glada energi, att du är öppen för nya träningformer och allt du skriver om kost.
Med till min fråga:
Jag är 16 år, 171cm lång och väger 55kg och är inte alls överviktig men jag vill få en fastare kropp och leva ett sundare liv, vilken är ditt bästa tips för att finna motivation till att äta rätt för att bygga muskler? Jag vill inte använda mig av  proteinpulver och liknande, jag äter mycket ägg och kvarg som är rikt på protein men vet inte vilka små ändringar jag kan göra för att se stor skillnad.
Tusen tusen tack för din blogg du är verkligen en av mina förebilder!!!

SVAR: Hej och tack fina du vad kul att höra 🙂 Härligt att höra att du vill bygga muskler. Du bbehöver absolut inte äta proteinpulver. Kör styrketräning 3-4 gånger i veckan och våga öka vikter. Se till attt få i dig mycket protein genom kosten som kvarg, keso, ägg, fisk, kött, kyckling, nötter, ost mm.  Lycka till! Kram Ida

Vad har du för tips om man har försökt att få ”tightare” kropp under väldigt många år och försökt med många slags dieter, men ändå inte fungerar? Jag äter väldigt nyttigt tycker jag överlag, och inte särskilt mycket. Tränar 3-4 gånger i veckan på gym men skulle verkligen vilja känna mig nöjd med min kropp för en gångs skull. Vad brukar vara de vanligaste bristerna tror du? Småätande?
SVAR: Hej! Mycket bra fråga. Det som brukar vara problemet är dieter. Ordet diet kklingar inte bra i mitt huvud och jag gillar inte när man måste äta efter en viss slags diet och när det blir förbud. Det som brukar hända är att man håller dieten i några veckor och går ner i vvikt men tappar då även muskler. När man sedan inte orkar hålla dieten och går tillbaka tilll sin normala kosthållning så går man upp igen fast då i fett. Så man väger samma som innnan men har bytt ut muskler mot fett.
Bästa är att hitta en kosthållning som funkar i längden. Ligg på ett underskott av 500kcal/dag från ditt dagliga kaloribehov och ät en blandning av mycket protein och fett och långsamma kolhydrater. Fortsätt träna och gärna en blandning mellan styrketräninng och kondition och vardagsmotionera och promeneera mycket. Det kommer funka 🙂 Lycka till!
Hej!
Har du någon gång använt dig (eller använder dig av) P-piller? Vad är din åsikt om det? Jag har hört om många som mår dåligt av det och jag vågar därför inte riktigt prova det. Vad tror du?
Tacksam för svar!
SVAR: Ja det har jag och jag har ingen bra erfarenhet av dem. Får alla biverkningar som går att få. P-piller känns onaturligt och farligt och inget jag frivilligt vill utsätta min kropp för.
Hej! Är det någorlunda bra att äta en banan efter träning eller innehåller den mycket fett? Är kvarg mycket bättre än ekologisk, mild yoghurt? Vad är kvarg?
SVAR: Ja banan kan funka men det är faktiskt inte så bra som många tror. Är man ute efter ett återhämtningsmål med snabbakolhydrater så går man på en nit. Banan innehåller fruktos som måste omvandlas till glukos i kroppen (vilket tar tid) och det blir därför ingen ssnabb inlagring av glukos. Så är man ute efter ett återhämtningsmål så funkar det bättre med tex kvarg, yoghurt och flingor. Men är man ute efter att gå ner i vikt så skulle jag rekommendera att hoppa snabba kolhydrater efter träning och äta något proteinrikt direkt efter träning och sedan hålla sig till sin vanliga kost.
Kvarg är en slags ost som smakar som en tjock yoghurt. Väldigt proteinrik och därför är det en populär produkt bland folk som tränar. Natrellyoghurt är också kanon men skillnaden är att den inte innehåller lika mycket protein. Jag brukar blanda min kvarg med yyoghurt för att få den mer proteinrik. Testa det 🙂

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
10kommentarer
  • Hejsan! 
    Jag tränar styrka två gånger i veckan och zumba en gång i veckan (har precis börjat). Är detta tillräckligt för att få en ”fastare” kropp till sommaren? Har du några andra tips som är enkla men effektiva? Har en tendens till att inte äta rätt, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra och vad som är bra att äta. Vore grymt tacksam för svar!
    Tack för en riktigt bra och inspirerande blogg! 

    Alice 2013-03-20 21:46:00
    Svara
  • du skriver att man hellre ska äta t ex kvarg istället för en banan som återhämtningsmål, men kvarg är inte lika lätt att ta med till gymmet. vad skulle du ta med istället för en banan? 🙂

    caroline 2013-03-03 00:55:00
    Svara
  • Hej! Undrar bara att om man under en tid har legat på ett kcal underskott på ca 500/dag och man sedan vill återgå till normal intag, dvs. att man har nått sitt mål och vill hålla vikten. Ska man då lägga på dessa 500 kcal direkt eller ska man ta lite i taget? Jag tänkte att eftersom kroppen troligtvis har ställt in sig på det lägre intaget och skulle man återgå till normal intag på endast en dag, går man inte upp allt igen då? Tacksam för svar, är nämligen lite förvirrad och vet inte vad jag ska göra 🙁
    Underbar blogg och tack för att du lägger ner din tid på att motivera och inspirera oss andra 🙂

    Diana 2013-03-02 07:07:00
    Svara
  • Hej Ida, jag undrar hur man kan få bort sin putmage, jag är 157 cm lång och väger 51, men har en liten putmage jag vill få bort, har du några bra tips?

    sosso 2013-03-01 23:50:00
    Svara
  • Hejhej, jag bara undrar vad du anser om honung? 

    Anne_7_ 2013-03-01 18:01:00
    Svara
    • Svar på Anne_7_s kommentar.

      Honung är grymt! Finns mycket bra i honung. Se till att inte värma den för mycket för då omvandlas den till socker.

      idawarg 2013-03-02 10:21:00
      Svara
  • Hej ida! jag älskar verkligen din blogg och du är en stor inspiration för mig! Men jag har några frågor, jag tycker de är så svårt att veta vad jag ska göra för övningar när jag ska tränar styrka. Så skulle du kunna tipsa om bra styrketräning för hela kroppen och vad är bäst att träna med maskiner/vikter eller använda sig av kroppsvikten? Sedan undrar ja om bulgur är bättre än typ pasta, ris, potatis? 

    evelina 2013-03-01 16:16:00
    Svara
  • Hej Ida! Jag tävlar i disco och undrar lite om kost under och före tävling. Så vad åt du och och vad rekommenderar du nu som utbildad att äta under och innan tävlingsdagen? Tack för en superbra och intspererande blogg!

    Sofie 2013-03-01 12:57:00
    Svara
  • hej, 
    är en person som föredrar att springa på morgonen, före frukost. brukar dock ta en banan innan. är det bra eller skulle du rekommendera något annat?

    freja 2013-03-01 12:05:00
    Svara
    • Svar på frejas kommentar.

      Banan är kanon! Funkar det för dig så är det bra. Se till att äta en ordentlig efter träningen bara 🙂

      idawarg 2013-03-02 10:20:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger