Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR DEFFAR MAN?

RUBRIK ÖNSKAD AV ER.

När man deffar så betyder det att man vill bli av/gå ner i fettprocent men behålla muskler.  Här kommer 3 av de viktigaste punkterna man ska tänka på…

1. Gör av med mer energi än vad du stoppar in. Ligg på ca 500kcal under ditt dagliga kaloribehov. Finns egentligen 3 alternativ. Antingen äter man mindre än man är van med eller så tränar man mer än man brukar. Jag skulle föredra en kombination av de båda.

2. Ät mycket protein. Det gör att du minskar förlusten muskelmassa och håller dig mätt. Mycket viktigt att få i sig tillräckligt med proteiner när man ligger på ett kaloriunderskott eftersom det annars är stor risk att man tappar muskler. Ligg på 2-3 g protein per kg kroppsvikt. Så en person som väger 60kg ska alltså äta ca. 120-180g protein om dagen.

3. Styrketräna. Ökar din proteinsyntes och du behåller muskelmassa.

Här är 2 frågor som dök upp… Vad ska man prioritera att äta och hur kombinerar man med träning? Ska man äta ofta eller sällan under dan?

SVAR: Protein och bra fetter som tex. avokado, naturella nötter, olivolja och frön. Minska på kolhydraterna och undvik snabba kolhydrtaer. Skulle rekommendera styrketräning och gärna i cirkeltränings-/crossfitform i kombination med vardagsmotion/promenader. De flesta brukar föredra att äta ofta. Kan vara enklare att hålla sig borta från sötsaker och hålla en jämn blodsockerkurva. Men sedan finns det de som föredrar periodisk fasta så det är lite individuellt.

Här har vi en snygg deffad man 🙂

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
14kommentarer
  • Tycker du helst man ska bulka några veckor/ngn månad innan man deffar? Blir det som bäst resultat då?
    Fast har styrketränat ett bra dag, dock inte bulkat i matväg eller fullt ut i styrketräning.

    Rebecca 2013-02-21 10:52:00
    Svara
  • Hej jag har två frågor,
    1. Varför är jordnötssmör så bra? 🙂
    2. Och varför ser man ingen skillnad på träningen om man har ortodoxid? Eller ja som du skrev som en symtom?

    Desigj 2013-02-20 18:03:00
    Svara
  • Jätte bra inlägg! Men hur ska man äta och träna om man vill bygga muskler? Sen deffa! Hur mycket mat, protein och kolhydrater är bra intag? Svar uppskattas jätte mycket!! 🙂 tack för en superblogg!

    Juli 2013-02-20 11:46:00
    Svara
  • Jättebra tips. Tack snälla! 🙂

    thegap.shapemeup.se 2013-02-20 09:49:00
    Svara
  • Kan du inte ge exempel på hur en sån dag/vecka kan se ut. Jag väger tillex 54 kg

    Rebecca 2013-02-20 09:38:00
    Svara
  • Hey! *avis på att du är i värmen* men i alla fall! Ang. konditionsträning vid deff. Vilken puls ska man ligga på? Räcker 65-70% eller ska man ännu högre? Så man inte börjar ta på musklerna (har jag läst på en annan blogg)?
    Och 40-90 minuter helst eller ? (Klart 20 min är bättre än inget men ja du hajjar)

    Ha det så bra i värmen nu för övrigt!!:)

    Kram på dig!

    Rebecca 2013-02-20 00:29:00
    Svara
  • Hej!tack för en grym blogg.
    Har lite frågor till dig. Jag är 161 lång och väger 48 kg. Fick mitt andra barn för  månaders sen.
    Jag tränar 4 gånger i veckan. Men vill ha större rumpa!!!:) Kan du visa cirkel träning på video? För att få större rumpa?:)
    Undrar även om du kan tipsa om ett bra protin pulver? Va jag kan beställa det online?
    Jag äter väldigt hälsosamt. Men undrar när jag ska ta protoin pulvert. Är det dirket efter träning? Tar jag det som ett mellan mål? Ska jag dricka protoin pulvret dom dagarna jag inte tränar?

    Ha nu en bra semester!
    Va rädd om dig

    Cecilia 2013-02-19 22:28:00
    Svara
  • Skulle du kunna skriva ett inlägg om socker? Till exempelt så sägs det ju att man ska unvika sötsaker etc, och man hör ju till exempelt att en del flingor är onyttigt för dess höga sockerhalt och sånt, men vad är det för dåligt med socker egentligen?
    Hur påverkar det kroppen, varför är det inte bra att äta osv? Undrat det ett tag nu, så vore kul att få svar på!

    Kram, älskar din blogg!

    Sweetemmy 2013-02-19 23:12:00
    Svara
  • En till fråga som kommer lite sent :O Måste man bulka för att deffa?? 😀 Kram 

    julia 2013-02-19 22:34:00
    Svara
  • Men hur länge är det hälsosamt för kroppen att göra detta? 

    Jennifer 2013-02-19 21:45:00
    Svara
  • Hej och tack för en mycket inspirerande blogg!

    Jag har bestämt mig för att läsa till PT och även kostrådgivare. Träning och hälsa har alltid funnits där för mig och nu vill jag ta det steget längre. Har nästan bestämt mig för PT-school som jag förstått att du gått där? Tänkte passa på att fråga om råd/tips/kommentarer?

    Tack på förhand och njut av semestern!

    Du når mig på ellensterner@hotmail.com eller ellensterner.devote.se

    Ellensterner 2013-02-19 19:50:00
    Svara
  • Hur länge kan man deffa utan att bryta ner musklerna? 🙂 älskar din blogg den ger mig livsglädje och träningsinspiration ;D

    Matilda Landgren 2013-02-19 19:39:00
    Svara
  • Och hur länge ska man deffa? eller är det forever:)???

    Kristin 2013-02-19 18:14:00
    Svara
  • Ser för mycket ut tycker jag, gillar mindre diskreta muskler 🙂 men sånt är ju smaksak! Han ser ju välmående ut ialla fall!

    Arw 2013-02-19 17:27:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Petra Tungården
Home
34 kvadrat
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Vanja Wikström
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman