Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

SVAR PÅ FRÅGESTUND DEL 12 – WHEY 80? UTEBLIVEN MENS VID TRÄNING? VARFÖR ÄR PIZZA ONYTTIGT?

Är du för eller emot proteinshakes t.ex. whey 80?

SVAR: Det beror på vilket syfte? Återhämtningsmål = Funkar bra. Skulle hellre dock använda rent protein och käka en frukt till.

Hej! Jag har två frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.. 🙂
Väldigt ofta när jag kör konditionsträning (speciellt löpning) så får ja så otroligt ont i magen! Och det leder till att jag måste avsluta min träning.. Vet du vad felet kan vara? Jag äter en nyttig kost och är inte allergisk mot något som jag vet iallafall, så kan det ha något med maten att göra?

SVAR: Det kan absolut ha något med maten att göra. Testa att föra en matdagbok under 1 vecka och när du f¨r ont i magen kan du kolla tillbaka på vad du ätit och kanske hitta orsaken. Lycka till!

Jag har också börjat träna väldigt ofta och hårt de senaste månaderna och det har lett till att jag knappt har någon mens, ibland ingenting alls. Är det normalt att den upphör när man tränar ofta, och borde man kolla upp det?

Tacksam för svar och tack för din underbara blogg Ida, du är väldigt inspirerande! 🙂

SVAR: Tack snälla du vad glad jag blir 🙂 Vissa är mer känsliga än andra och känsligheten är medfödd. Det är inte farligt, men är den borta en längre tid så tycker jag att du ska söka hjälp hos en gynekolog och få råd. Lycka till! Kram Ida

Hej Ida! Jag lider av bulimi men håller på att bli bättre och hetsäter och kompenserar kanske bara en gång i månaden ( jämfört med 4 ggr i veckan innan). Nu vill jag gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt, men det går inte framåt alls. Jag tränar ganska mycket, kanske 8-9 timmar i veckan men en vilodag, varierar kondition och styrka, ca 50-50. Jag äter rätt, ca 1200-300 kcal per dag men räknar inte så mycket, mycket protein (mellan 90-130 g), nyttiga fetter, bara kolhydrater som grönsaker, liiiite frukt, havregrynsgröt och grovt knäckebröd. Unnar mig något gott högst en gång i veckan. Jag är 17 år, 174 cm lång och väger ca 64 kg. Jag vet att man inte ska kolla på vågen så mycket när man styrketränar men inte ens måtten blir mindre, det enda jag märker är att jag kan lyfta tyngre vikter. Jag har försökt gå ner i vikt den hälsosamma vägen nu i ca 4 månader men inget händer, börjar tappa motivationen, förstår inte vad jag gör fel, det känns som att jag kommer gå tillbaka till min ätstörning om inte något händer snart. Jag vill så gärna väga under 60.. Har inte råd med pt och matrådgivning och sånt, men tänkte att du kunde ge något tips! Kram

SVAR: Hej! Tråkigt att höra att du lider av bulemi. Det absolut första jag tycker du ska göra är att söka hjälp och bli av med din ätstörning. Det kan vara så att din ämnesomsättning har blivit förvirrad och kanske inte riktigt funkar som den ska? Du äter också på tok alldeles för lite. Att äta endast 1200kcal när du tränar så mycket som du gör är farligt och kroppen ställer in sig på svält och sparar därför energi och du hamnar på en platå i din träning. Med din träningsmängd, ålder och längd så skulle jag tippa på att ditt kaloribehov/dag ligger närmare 3 000kcal/dag och du bör då minst ligga på 2500kcal för att kroppen ska fungera. Du skriver att du kanske kommer tillbaka till din ätstörning men jag skulle vilja påstå att du fortfarande är mitt inne i en ätstörning så snälla ta steget och sök professionell hjälp. Det kommer vara värt det! Håller mina tummar för dig! Kram Ida

Vad var det som fick dig att börja träna och hur gammal var du när du började träna?
Och när börjar du med Beach 2013? 🙂

SVAR: Jag har alltid älskat att röra på mig sedan jag var liten. Gymnastik var mitt favoritämne i skolan och sedan gick jag på tennis, gymnastik, dans, skidor, orientering och golf när jag var liten. Sedan fastnade jag för dansen och satsade helhjärtat på det. Tror jag började träna när jag var 6-7 år 🙂 Beach 2013 är i full gång nu 🙂

Hej! Jag har gått ner i vikt, men för mycket! Nu behöver jag komma upp igen och undrar om du kan ge förslag på vad man kan äta och så för att göra det hälsosamt? Typ förslag på hur mat under en dag kan se ut.

Sen undrar jag om du anser att frukt är nyttigt? Eller innehåller det för mycket socker eller så och ifall att du tycker det är nyttigt, hur mycket/ofta bör man äta det?

SVAR: Det gäller bara att äta mer än vad du gör av med. Kommer inte lägga upp något schema här då får du i så fall beställa specialutformat kostschema av mig på bestallkostschema@gmail.com

Men ligg på ca 500kcal över ditt dagliga behov. När jag skulle upp i vikt så käkade jag mycket nötter, olivolja, avokado, ost, grädde men även också fullkornsprodukter som pasta, bröd mm. Jag käkade hela tiden helt enkelt 🙂

Det beror på. Frukt innehåller fruktsocker men är också nyttiga. 1 frukt om dagen skadar inte 🙂

Varför är pizza så onyttigt? Dom flesta kallar det ju skräpmat, men det är ju bara bröd med tillbehör eller, borde det inte tvärtom vara nyttigt?

SVAR: Sant. Pizza är dom en vit smörgås med ost, skinka och tomat. Dock en väldigt stor smörgås. Först och främst är det brödet/pizzabotten som är onyttig då det innehåller massa snabba kolhydrater.

Testa istället att göra pizza själv hemma. Kolla mitt recept på nyttig pizza som är gjortg på fullkornstortillas –> http://idawarg.chic.se/nyttig-pizza-mitt-recept/

Är Thaimat, Kinamat och så från restauranger nyttigt, isåfall vad är nyttigt typ något speciellt som inte är nyttigt? Har hört att det innehåller mycket socker och sånt, sen förstår jag själv att friterat inte är nyttigt.

SVAR: Jag själv äter mycket thaimat. Tror det varierar mellan olika restauranger. Pad Thai är väl inte det nyttigaste då det är väldigt sött men tar du tex en kycklingwook med massa grönsaker och skippar riset så är det toppen. Kokosmjölksgrytorna är också bra 🙂

Kan du inte skriva hur ett styrketräningspass för alla möjliga muskler kan se ut? Ett pass man kan göra hemma med hjälp av hantlar.

Tack för grym blogg :D.

SVAR: haha tack snälla! Tyvärr så kan jag inte det. Vill man ha ett pass så får man boka PT. Annars så är det bara att kolla in min youtube kanal där det ligger och kommer dyka upp fler träningspass och övningar 🙂

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
10kommentarer
  • Hej Ida! Jag funderar lite på det där om ett kostschema.. om man vill ha dig vad behöver du för information, längd vikt o.s.v? Och hur mycket kostar det, och hur går betalningen till? 
    För övrigt har din blogg verkligen inspirerat mig sjukt mycket! Tack 🙂  

    Hanna 2013-02-10 19:10:00 http://hannaparwen.blogg.se/
    Svara
  • Hej Ida! Har du något bra tips hur man blir av med sötsuget? Tränar 6ggr i veckan och försöker äta nyttigt men blir ändå så extremt sötsugen. Har du även något bra tips på  bra mellis utan nötter och protein pulver i?:)  Du är en inspiration! 

    Rebecca 2013-02-07 16:43:00
    Svara
  • Hej Ida!
    Vill först och främst tacka för en grymt bra blogg som jag följer varje dag! Keep it up!
    Jag har även en liten fråga. Jag är nybörjare på det här med att träna och jag vill köpa proteriner/återhämtnings pulver. Vad rekommenderar du? Och var beställer du ifrån? Och helst från ett ställe som inte tömmer plånboken för en oförmögen student.
    Tack för en grym blogg och för svaret jag hoppas på att få! 😀

    Ida 2013-02-06 23:52:00
    Svara
  • Hej Ida! Tack för en grymt bra blogg.
    Jag har en liten fråga bara och det är om crosstrainern är bättre än stepmaskin eller tvärtom. Jag brukar köra båda men vet inte vilken jag ska satsa på, har du något tips? Vilken maskin förbränner mest kolhydrater/fetter?

    Stina 2013-02-06 19:10:00
    Svara
  • Hej Ida, jag har en snabb fråga som jag har funderat länge på nu. Det sägs att vi tjejer ska ära ca 2000 kcal, dagligen. Om jag då tränar och blir av med ca 500 kcal, ska jag då åta 500 kcal extra? Ligger man annars på under skott dvs. att det räknas som att jag bara äter 1500?

    Skulle verkligen uppskatta ett svar 🙂 tack för en grymt inspirerande blogg!

    Sophia 2013-02-06 17:30:00
    Svara
    • Svar på Sophias kommentar.

      Det du skriver stämmer. Tränar du bort 500kcal behöver du också äta 500kcal för att ligga på ditt behov 🙂

      idawarg 2013-02-06 21:58:00
      Svara
  • Hej! tack för en superbra blogg. En fråga:
    klurar en del på hälsosamma mellanmål. ett recept på pannkakor (tunna) ¨gjort på 1,5 dl havregryn, 1 ägg, en äggvita,vatten stekt i smör. serverat med hallon och yoghurt. Är detta ett bra mellanmål? blir alltså en portion:)
    hur mycket keso ska man ta till ett mellanmål om man har frukt till?  är 1 dl för mycket?
    Är inte als glad för kokt ägg, är stekt ägg mycket sämre ?
    Kram Emma

    Franzan_8 2013-02-06 12:09:00
    Svara
    • Svar på Franzan_8s kommentar.

      Det är ett jättebra mellanmål. Kan inte svara på hur mycket keso som är lagom för just dig. Är olika. Ät tills du är nöjd 🙂 Jag äter alltid stekt ägg. Alla former av ägg är bra 🙂

      idawarg 2013-02-06 21:59:00
      Svara
  • Jag reagerade på den där frågan du fick om ont i magen vid löpträning! Självklart spelar kosten roll men har andra tips också… Jag lider själv av det problemet och kan känna mig sjuk efter jag sprungit långt (dålig i magen och kallsvettig). Om det är så illa som för mig kan det hjälpa att ta en imodium innan träning om jag vet att jag ska springa långt. Annars kan man träna upp magen då det är väldigt viktigt när man löper. Magmusklerna kan då liksom hålla iordning tarmarna som hoppar upp och ner när man springer 🙂 o så är det ju en vanesak som ofta blir bättre när man kommit igång med löpningen!

    Sandra 2013-02-06 11:30:00
    Svara
    • Svar på Sandras kommentar.

      Tack för de bra tipsen! jag har aldrig varit med om det problemet hos mig själv eller klient men det du säger stämmer säkert. 

      idawarg 2013-02-06 22:00:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind
Mode
Fanny Ekstrand