Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ÄR DET BRA ATT STRETCHA?

Du får ju mycket frågor om träning och ger en massa bra råd kring hur man kan träna beroende på mål, förutsättningar, ekonomi, motivation, osv. Men undrar lite kring det här med stretching: eftersom jag har dansat hela mitt liv har jag ju också alltid stretchat tills jag gråter. Som dansare har man ju som mål att kunna slå knut på sig själv på alla håll och kanter, liksom. Men är det egentligen hälsosamt? Hur mycket ska man stretcha för att kroppen ska må bra på lång sikt?

Tack på förhand och trevlig helg!

SVAR: Myckt bra fråga och det är många som tar upp det här med stretch. Vissa PT:s och fitnessprofiler hävdar att stretch inte är nödvändigt eller bra för kroppen över huvud taget. Det kallar jag bara för skitsnack och stämmer inte för alla mäniskor! För vissa personer är stretch superviktigt för att ha en hälsosam kropp. Jag har tex. många i min närhet som har så korta hamstrings (baksidalår) och så tight rumpa att de inte kan sitta ordentligt på en stol. Det gör att man typ sitter på ländryggen och klämmer ihop diskarna fram som tillslut kan leda till mycket allvarliga ryggskador. Sedan finns det de som har så korta höftböjare som gör att man går med en stor svank hela dagarna och klämmer ihop diskarna där bak som också tillslut kan leda till allvarliga skador. I de här fallen är det väldigt viktigt med stretch.

Som dansare, gymnast, konståkerska mm. så är rörlighet också väldigt viktigt för att prestera bra i sin sport. Här krävs det kanske lite mer ohälsosamma stretchar för kroppen för att nå de målen man är ute efter. De bör utföras med stor försiktighet då det är väldigt lätt att skada sig vid stretching. De ”mördarstretchar” behövs bara utföras om man har speciella mål med sin rörlighet.

Det man också bör tänka på när man stretchar är att ju vigare man är desto mer muskler krävs för att hålla ordning på allt. Stretchar man sig extremt rörlig när man är vältränad och har mycket muskler och sedan slutar att träna och tappar mycket muskler, vad händer då? Det finns då inga muskler som håller alla leder och kroppsdelar på plats och man blir mer ”ranglig” och skaderisken blir högre.

Så om man sammanfattar allt så är stretch bra om man lägger fokus på sina stela områden. Är man redan tillräckligt rörlig så behövs inte stretch om man inte har specifika mål. Man behöver egentligen inte vara direkt vig, utan i hälsosamma skäl så räcker det med att vara normalt rörligt. Man ska kunna ligga ner med armarna över huvudet utan att de domnar bort för att bröstmusklerna är för stela. Man ska kunna ta på sig strumpor på morgonen utan att behöva sitta ned. Man ska kunna sitta på en stol och sitta på sittbenen och inte på ländryggen. Har man specifika mål med sin rörlighet så kan man absolut ta till extrema stretchar, men då måste de utföras med en väldig försiktighet. Se alltid till att ha varma kläder på vid stretch, ta det långsamt och forsera inget. Stretcha också lika mycket på varje sida då ojämnheter i längden kan leda till skador.

Sedan kan man stretcha mjukt för att man tycker om det. Jag själv älskar att stretcha och det får igång blodcirkulationen, är avstressande och tar bort spänningar i kroppen. Men man ska vara snäll och det ska göra ont på ett bra sätt 🙂

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
8kommentarer
  • Nu blev jag jätte jätte jätte peppad! 🙂 Har lovat mig själv att köra 30 min stretch 3-4 gånger i veckan! Sen kan jag följa med till Pole studion, haha!
    Tusen tack för bra inspiration!

    Kram Jessica

    Jessica 2013-01-28 12:58:00
    Svara
  • stort tack för bra svar! 

    Veronica 2013-01-27 23:46:00
    Svara
  • Hej Ida! Skulle vara kul om du började göra mera videobloggar, typ sådana när du lagar mat och såna som du bara pratar på eller svarar på läsares frågor. Tycker att du är så bra på att videoblogga så det skulle vara kul med mera vbloggar! 🙂

    Emilia 2013-01-27 20:49:00 http://emiliaas.webblogg.se/
    Svara
  • Hej! Jag har en fråga till dig, hur är det med ätardagar? Jag har tränat hårt nu under 3 veckors tid och idag kände jag mig för att unna mig något gott. Pizza och godis följde med mig hem. Njöt av varenda bit men samtidigt kryper ”var det värt” det ångesten på. Har jag förstört min vecka av tidiga mornar för att åka och träna eller kan man få unna sig en dag i veckan? Väldigt tacksam för svar. Brukar unna mig lite fredags eller söndagsmys beroende på hur jag jobbar. Mitt mål är att gå ner i vikt och forma min kropp. MVH Carina

    Kinkan1 2013-01-27 18:39:00
    Svara
  • Jo men angående stretchning, får man längre och ”finare” muskler när man stretchar? Jag vill inte ha så korta och synliga utan mer långa!

    amanda 2013-01-27 16:47:00
    Svara
  • Hej! Jag undrar om du har testat proteinpulvret One Whey (http://fitnessguru.se/shop/one-whey)? Isåfall, fungerar det bra och är det något du rekommenderar? Om inte, vilket proteinpulver rekommenderar du isåfall till en som ska börja träna och vill gå ner i vikt och bygga muskler? Tacksam för svar! 

    Gäst 2013-01-27 15:51:00
    Svara
  • yes i would take you in that position

    Eeee 2013-01-27 15:50:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Dasha Girine
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Paulina Forsberg