Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

SVAR PÅ FRÅGESTUND DEL 7 – SVULLEN MAGE? BÄSTA MATSTÄLLET I STOCKHOLM? TIPS PÅ NYTTIGA MELLANMÅL?

Hej jag har lite frågor
1.Hur tränar man spänst?2.Min mage svullnar upp på vardagarna och går oftast ner på helgerna och jag har ingen aningen om vad detta beror på.. hjälp? :)3.Hur ska man göra för att inte vara nervös/prestera på topp på tävlingar? Tänker på att du har dansat oså (:

SVAR: 1. Antar att du vill hoppa högre i dansen? Det absolut bästa sättet är att hoppa. Använd tårna när du hoppar och gör en djup plié innan. Vill du göra tex. snygga splitthopp så hoppa splitthopp och gärna flera på raken. Sedan hjälper det ju självklart om du har starka ben och vader. Styrketräning 🙂

2. Jag kan inte ge dig en säker diagnos men det låter som att det kan vara stressmage. Kanske är det så att du stressar eller har en omedveten stress under veckan i skolan/jobbet? För mig är det lika dant. Mer svullen under veckan och sedan när helgen kommer och man är ledig så blir den platt igen.

3. Det är lättare sagt än gjort. Mitt största tips är att träna på din dans så pass mycket så att du är så säker som du bara kan bli så du slipper oroa dig för att du ska göra fel. Se till att ha den klar minst 3 veckor innan tävling. Sedan blir man alltid nervös. jag har aldrig varit på en tävling/uppträdande utan att vara nervös 🙂

Hej! Jag vill gärna ha tips på vad jag kan ha till och hur jag kan krydda havregrynsgröten gott!

Hej Ida,
Vill först bara säga att din blogg är otroligt fin och inspirerande!
Jag har en fråga om va som är bra att äta efter ett styrkepass för att träningen ska ge så bra resultat som möjligt. Jag undrar om det är bra att hålla på med massa proteinoulver, eller kan man/ finns det bra mat som innehåller mycket protein som är bra att äta efter/ före träning? Och när är det viktigast att äta, innan eller efter träning eller ska man göra både och?

Tack för en otroligt bra blogg, Kram
Clara!

SVAR: Tack så jätte mycket snälla fina! 🙂 Det viktigaste är att du har energi innan du börjar träna så du orkar ge 100%. Sedan är det alltid bra att få i sig protein direkt efter träning. Det kan vara proteinpulver men det behöver inte alls vara det. Ett bra alternativ är tex. kvarg och keso som är jätte proteinrikt. Ägg, kött, fisk och fåhel funkar också kanon. Du kan tex. ha med dig ett kokt ägg, lite kalkon eller tonfisk. Kram Ida

Hej Ida!
Jag undrar om du har några bra tips på alternativ kost och hur man får i sig tillräckligt med protein när man undviker mjölk och gluten. Testar själv att utesluta detta ur min kost under en tid då jag har en mycket bråkig mage. Har använt hampaprotein men det är riktigt motbjudande och ägg äter jag ett antal om dagen.
Tänkte se hur du har löst detta ”problem” då keso, kvarg, yoghurt etc går bort som proteinkällor
Tack för Hjälpen!

SVAR: Ja det här har varit lite av ett problem för mig också, men det går. Jag har käkat mycket ägg, fisk, kalkon, kyckling, quinoa, proteinpulver, nötter och skaldjur. Det är krångligt i början men man klarar det. Ett bra mellanmål är tex de otroligt goda köttchipsen Wild Chips. Min favorit… 🙂

Hej Ida,
Jag flyttar till Stockholm om mindre än två veckor från att ha bott i Skåne i nästan tre år och undrar om du kan tipsa om något bra gym (helst studentvänliga priser och gärna ska de ha grupp pass) ser gärna tips på bra lunchställen 🙂 Tack!

SVAR: Vad kul, välkommen till Stockholm. Har faktiskt ganska dålig koll å priserna för medlemsskap på de olika gymmen. Vet att de flesta har speciella ”studentrabbatter”. Har hört att Frisks och Svettis är billiga men vet inte hur deras gruppass är. World Class har ganska bra priser och vissa av anläggningarna är riktigt bra som den som jag jobbar på World Class Vasastan. Superfin gym och bra gruppträningspass 🙂 Mitt favorit lunchställen är absolut Panini. Nyttigt, fräscht, gott och billigt! Kan inte bli bättre. Det finns lite överallt i Stockholm och blir fler och fler hela tiden. Sedan gillar jag Vapiano och bästa Thaien hittar du på nybrogatan 42 Thai House. Värt varenda krona 🙂 Sedan har du också mysigaste fiket MOCCO mitt emot Thaien på Nybrogatan 🙂

Här är min favoritsallad från Panini med lax, rotfrukter, valnötter mm. 

Hej Ida 🙂 tack för din super inspirerande blogg!
Jag undrar vad du har för tips när man är förkyld? Känns som att man blir förkyld nästan hela tiden på vintern (iaf jag). Har du några bra tips för att bli av med den snabbare och något tips för att undvika att bli förkyld? Jag äter en väldigt varierad kost. Och så tränar jag regelbundet när jag inte är förkyld såklart. Äter även extra d-vitamin 🙂 kramar från Linn

SVAR: Hej Linn och tack för din kommentar 🙂 Det är jobbigt att vara förkyld och hur tråkigt det än låter så är vila bästa medicinen. Se också till att dricka mycket vatten och ät bra och regelbundet. För att undvika bli förkyld är mat, sömn och att tvätta händerna viktigt. Så fort jag slarvat med något av dessa så blir jag sjuk, specilellt om jag slarvar med sömnen. Krya på dig! Kram Ida

Är honung ett nyttigare alternativ till socker?
Hur blir man av med celluliter och vad är det egentligen?

SVAR: Honung är absolut ett nyttigare alternativ till socker. Finns många bra egenskaper med honung som inte socker har 🙂 ja du Celluliter är något som nästan alla har mer eller mindre av. Genom träning och bra kost med lite snabba kolhydrater så kan du förhindra att få Celluliter bäst. Ju mindre underhudsfett desto mindre synliga celluliter.

Hej! Jag har svårt att hitta mellanmål före och efter träning då jag inte gillar bananer inte ens i smoothies. Vad kan jag istället ha i min smoothie för att göra den mer ”matig”? Jag tränar ca1-1,5 h varannan dag varierat både styrka och kondition.

Tack för hjälpen! / Cilla

SVAR: Smoothie är ett bra mellanmål. Testa att ha i kvarg, proteinpulver, frön, bär, mjölk, havregryn mm för att få den mer matig och proteinrik. 🙂

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
12kommentarer
  • Hej Ida! kärlek till din blogg! 
    Jag har ett problem och hoppas på att du har lite tips att hjälpa mig. Jag ska nämligen få tandställning, räls och jag är lite orolig över hur svårt det kommer vara att äta de första dagarna. Eftersom jag tränar väldigt mycket så måste jag få i mig någonting och inte bara yoghurt osv. Jag ska försöka träna lite senare den dagen som dem sätter in den (för jag vill ju inte ligga hemma och avstå min träning för en jävla tandställning)Så jag undrar om du har några tips på vad jag kan ta med mig, eller helst köpa som är bra energimat (ska på spinning) men förhoppningsvis lätt att äta!
    Haha, annorlunda fråga… hehe. Tack för en grym och inspirerande blogg iallafall! 
    Kramar Nathalie

    Nathalie 2013-01-22 07:14:00
    Svara
  • Hej ida . Först vill jag passa på att tacka dig för en otroligt inspirerande blogg. Jag missade chansen att ställa en fråga i din frågestund och håller tummarna på att du kanske kan svara på denna fråga eller snarare hjälpa mig lösa detta problem.
    Grejen är den att jag har tränat nu i ca 4 månader seriöst ca 6 pass i veckan . Jag kör cardio minst 45 min varje dag blandat med lätt styrka. Promenader, intervaller you nameit. Ändrat kosten totalt knappt några kolhydrater utan proteinrikt och massa grönsaker, jag dricker mycket vAtten. Dricker aldrig alkohol. Jag har självklart märkt en förändring på min kropp me magen som alltid varit mitt problemområde verkaHej ida . Först vill jag passa på att tacka dig för en otroligt inspirerande blogg. Jag missade chansen att ställa en fråga i din frågestund och håller tummarna på att du kanske kan svara på denna fråga eller snarare hjälpa mig lösa detta problem.
    Grejen är den att jag har tränat nu i ca 4 månader seriöst ca 6 pass i veckan . Jag kör cardio minst 45 min varje dag blandat med lätt styrka. Promenader, intervaller you nameit. Ändrat kosten totalt knappt några kolhydrater utan proteinrikt och massa grönsaker, jag dricker mycket vAtten. Dricker aldrig alkohol. Jag har självklart märkt en förändring på min kropp me magen som alltid varit mitt problemområde verkar inte vilja sammarbeta. Dvs jag har alltid haft fett på magen , inte överdrivet men en del enligt mig, speciellt övre delen av magen dvs den delen under bhn. Är så förvirrad över vad jag ska göra. Vet att jag ska

    E-mma-c 2013-01-21 23:09:00
    Svara
  • Hej bästa Ida!
    Att läsa din blogg gör mig varenda gång lika motiverad till att träna, du har en sådan energi som smittar av sig, till och med genom datorn! Har en liten fråga till dig.., du har alltid så himla snygga och färgglada träningskläder, vart köper du det? Att träna i snygga kläder är ett plus och det känns lättare att komma iväg, men jag har inte hittat några bra sidor. Tack för att DU håller igång min träning.
    Tack för hjälpen!
    /sandra

    sandra 2013-01-21 19:50:00
    Svara
  • Jag kan ge ytterligare ett tips på studentvänligt gym i Stockholm nämligen Frescatihallen vid Univesitetet. SSIF som gymet heter har stort utbud av gruppträningspass och stort fint gym. i alla fall var det så när jag tränade där sist för ca två år sedan.

    Anna 2013-01-21 19:39:00
    Svara
  • Hej ida. Kanon bra blogg!

    Eftersom många säger att det är så ”farligt” med kolhydrater så har jag med dragit in på det. Istället för att köpa bröd har jag nu börjat baka mitt egna, endast fullkornsbröd osv. Är det nyttigare med hembakat bröd eller kan man lika gärna köpa från affären?

    Kram 

    denise 2013-01-21 19:13:00
    Svara
  • Hejhej! Tack för typ världens bästa motivations- och inspirations blogg!! 

    Jag har en fråga! Jag vill bygga muskler och gymmar varannan dag. Jag kör 10×3, är det bra? Och framförallt, hur många sekunder bör jag vila mellan varje repetition???
    Kram! Malin

    Malin 2013-01-21 18:14:00
    Svara
  • hej! jag har en fråga. Det är så att varje gång jag äter, så dröjer det ca 1 timme och sen så är jag hungrig igen. Jag har prövat större portioner, jag äter ganska bra mat lax och sådant. Jag äter i stort sett aldrig skräpmat. Sallad äter jag ganska ofta med tex tonfisk. Enda gången på dagen som jag kan stå mig ganska länge är efter frukost. Då äter jag alltid Havre & Quinoa gröt med kanel och blåbär på. Jag är lite känslig mot ren mjölk så därför dricker jag laktos fri. Borde jag kolla upp det eller finns det något som jag borde testa? Jag kan ju inte äta varje timme hela dagen haha.
    Tack på förhand! 

    Jojo 2013-01-21 17:29:00
    Svara
  • Hej Ida! Jag har en fråga, jag är laktosintollerant och ibland klarar jag av proteinpulver, vissa sorter. Kan du tipsa om någon bra sort? Sen har jag hört att man kan ersätta proteinpulver med BCAA, aminosyror. Är det att kasta pengarna i sjön? Min mage är väldigt känslig för färgämnen.

    jennie 2013-01-21 14:36:00
    Svara
  • Sag en fraga med hur man skulle krydda groten som du ej svarat pa. Ville bara tipsa om vaniljpulver, jag kryddar bade grot och yoghhurt med det, hur gott som helst!! Kram

    Anna 2013-01-21 13:36:00
    Svara
  • tack för det bra tipset om Wild Chips! det ska jag absolut testa? Hur mycket protein innehåller de? Du har den absolut bästa träningsbloggen, läser den varje dag! 🙂

    Fannysleg 2013-01-21 13:17:00
    Svara
  • Åh Panini är också min favorit. Älskar deras kycklingsallad 🙂

    Bea98 2013-01-21 13:15:00
    Svara
  • Åh vad gott det såg ut med maten från panini. Finns den bara i Stockholm? tack för bästa bloggen! Kram Anna

    Anna_blad34 2013-01-21 13:14:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Man
Niklas Berglind
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Petra Tungården
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Chrystelle Eriksberger