Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

BLI AV MED SÖTSUGET

Svar på kommentar…

Hej Ida!
Jag har fått som ett beroende att jag måste ha något sött på kvällen. Äter alltid tills jag blir proppmätt och mår skitdåligt efteråt. Under dagen äter jag som man ska, dvs vanliga måltider enligt tallriksmodellen. Frukost, lunch, mellis, middag. 
Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att komma ur denna onda cirkeln :( Har du något tips på vad jag ska göra? Kan LCHF vara en lösning eller matdagbok? Krom-tabletter? Glucosanol?

Har sådan ångest, vet verkligen inte vad jag ska göra, snälla hjälp mig… :(

 

SVAR: Hej! Väljer att svara på din fråga eftersom jag vet att det är fler än du som har det här problemet. Eftersom jag inte vet exakt vad du får i dig under dagen är det svårt att analysera för mig vad som borde ändras i din kost så jag ger dig istället tips på hur man kan äta för att undvika det.

 

Så här kan en dag se ut:

FRUKOST. Se till att äta en stadig frukost med protein, långsamma kolhydrater och bra fetter.

MELLANMÅL. Bra att få i sig ett tidigt mellanmål. Gärna någon form av protein.

LUNCH. Ät en ordentlig lunch med mycket protein, bra fetter och långsamma kolhydrater så du håller dig mätt länge.

MELLANMÅL. Proteinrikt mellanmål.

MIDDAG. Samma som lunch.

KVÄLLSMAT. Behöver du så ät något proteinrikt till kvällsmat som tex. keso med bär.

 

Äter man efter det schemat och får i sig alla mål + mellanmål med bra näring så borde man inte falla dit för sötsaker. Ät mycket protein och bra fetter som kyckling, lax, ägg, avokado, naturella nötter för att hålla dig mätt länge. Undvik eller minska på pasta, ris, potatis, vitt bröd mm. Det kan trigga igång ditt sötbehov.

Att äta enligt LCHF är absolut bra för att få bort sitt sötbehov. Vissa personer passar det kanon att alltid hålla en LCHF kost, men vissa passar det mindre bra. jag själv fördedrar att köra en blandning och äta mycket fett från tex. avocado, lax, nötter, frön, ägg och olja men ändå få i sig långsamma kolhydrater genom mycket grönsaker, gryn och råg.

Tabletter och annat tror jag inte alls på och ger inga långvariga resultat.

Hoppas du fått svar på din fråga! Lycka till! Kram Ida

 

Räksallad med ägg och avokado är en superbra och nyttig lunch som du håller dig mätt på länge.

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Hälsa

    Ida Wargs webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Lifestyle
    Linn Herbertsson
    Lifestyle
    Vanja Wikström
    Lifestyle
    Josefin Dahlberg
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Home
    Andrea Brodin
    Mode
    Petra Tungården
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Hälsa
    Ida Warg
    Lifestyle
    Sandra Beijer
    Hälsa
    Foodjunkie
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Mode
    Emma Danielsson
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Mode
    Paulina Forsberg
    Home
    34 kvadrat
    Man
    Niklas Berglind
    Lifestyle
    Elin Johansson
    Hälsa
    Fannie Redman
    Lifestyle
    Makeup by Lina