PÅ VÄG TILL MALTA

15:30 | May 31, 2012 | Allmänt

Har inte kunnet berätta något för er men just nu när ni läser detta sitter jag på ett plat mot Malta tillsammans med alla mina bästa tjejkompisar. Det är nämligen så att en av mina närmsta vänner ska gifta sig i sommar och jag har fått den stora äran att vara tärna, så nu rövar vi iväg henne på en härlig möhippa till Malta.

Becka längst till vänster är det som ska gifta sig och alla andra utom 1 ska med på resan. Wihoo, kommer bli galet kul! 🙂

 

IDA WARG VS. EMILIA CLARK

12:00 | May 31, 2012 | Allmänt

Igår var det en som skrev på FaceBook att jag var jätte lik en skådespelare som heter Emilia Clark. Får alltid höra att folk tycker jag är lik någon men brukar aldrig hålla med. MEN denna gången är jag faktiskt villig att hålla med!

WARGEN…

 

EMILIA CLARK…

HUR BEHANDLAR MAN HÄLSENEINFLAMMATION

15:52 | May 30, 2012 | Allmänt

HÄLSENEINFLAMMATION

 

En av de vanligaste idrottsskador vi träffar på kliniken är hälseneskador, det man brukar kalla hälseneinflammation. Ont i hälsenan är en sådan skada som normalt bara gör ont vid belastning och har oftast uppstått av överbelastning. Det betyder att den inte gör ont i vila, men ju mer skadad senan är ju snabbare ger den sig till känna i form av smärta vid aktivitet. Skador i hälsenan är ibland så smärtsamma att man måste avsluta sitt idrottande. Hälsenesmärta förklarades tidigare med inflammation i hälsenan. Numera har man ofta en annan förklaringsmodell till smärtan och benämner detta tillstånd Achillestendinos. Man talar om en överbelastad hälsena som drabbats av kärlinväxt och ärrvävnad, där fria nervändar orsakar smärta.

Goda råd vid begynnande värk:

  1. Aktiv vila, dvs gör inte sådana aktiviteter som gör ont
  2. Stretching
  3. Eventuellt excentrisk träning
  4. Undersöka foten, om man har pronations eller supinations problem. Om man har detta, undersöka om  iläggs sula kan förebygga problemet.

Vid långvariga problem, mer än 3-6 månader:

  1. Stretching
  2. Undersökning av senan av en terapeut, naprapat eller någon som är erfaren av denna problematik. Om man misstänker ärrvävnad och kärlinväxt, rekommenderar jag:
  3. Stötvågsbehandling eventuellt följt av
  4. Excentrisk träning

Behandling av Achillestendinos med stötvågsbehandling…

Hoppas detta kan skapa lite klarhet! Om ni har ytterligare frågor om detta, kan ni ringa eller mejla någon av våra kliniker:

http://www.agilokliniken.se/kontakt/

 

Eller ställa fråga här på bloggen.

 

Hälsningar

Patrik Sundström

Leg. Naprapat

 

SVAR PÅ FRÅGESTUND – DEL 9

12:45 | May 30, 2012 | FRÅGOR/SVAR

Hej kan du ge tips om mentalträning?
http://www.google.se/imgres?q=…  Hur kan man få styrka i benen så man kan göra s¨här? (åker konståkning)
Mina tränare är jättedumma och ba ni kmr aldrig klara detta! Håll in era tjocka magar, ni kan inter åka ni suger osv. Det är jättejobbigt (plus att de säger allting på engelska) hur ska jag göra för att inte ta åt mig och bli bra ändå? 🙁
Ps. Du äger Ida!!!

SVAR: Absolut. Det finns jätte bra skivor med mentalträning som man kan köpa på det flesta apotek med Lars-Eric Uneståhl. Det använde vi oss av på Balettakademien när jag gick där. Åååå vad arg jag blir när jag hör det!!! Hur kan en tränare säga så till ungdomar? Inte konstigt att det finns så mycket ätstörningar mm inom vårt sammhälle idag. Det där tricket har ingenting med någon tjock mage att göra utan handlar jätte mycket om benstyrka och balans. Jag skulle träna mycket balans på ett ben som tex enbensknäböj på bänk eller stå på en balansplatta och göra djupa knäböj på ett ben. Viktigt att knät spårar över tån.

Viktigt att försöka att inte ta åt sig av all kritik man får av tränarna utan hela tiden tro på sig själv och köra till 100%. Är man envis och vill tillräckligt mycket så klarar man det alltid, så kämpa på! 🙂 Jag håller tummarna!

Kram Ida

Jag har hört att om man äter för mycket protein kan de omvandlas till kroppsfett, stämmer det ? eller hur ligger det till ?

SVAR: Kroppen använder protein som byggstenar till muskler, men får du inte i dig tillräckligt med bränsle från fett och kolhydrater måste kroppen omvandla proteinet till bränsle (glukos) som i sin tur kan lagras som fett för att kroppen ställer in sig på svältläge och måste spara energi. I denna omvandling till glukos försvinner dock en stor del av energin i omvandlingsprocessen och antagligen kommer du även att bryta ner muskelmassa då kroppen ställer in sig på svält. Så allt beror ju på hur din kost är ihopsatt. Äter du ett högt överskott av din kaloribudget varje dag kommer du antagligen att gå upp i fettprocent då jag antar att din kost inte består av enbart protein?

Lite invecklat och jag ser hela processen i huvudet framför mig men vet inte om jag lyckades förmedla allt på ett förståeligt sätt? haha.