Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

VAD ÄR HÄLSOSAMT?

Sitter på tåget och har läst runt lite på olika kost och träningsbloggar och kommer på mig själv hur påverkad man blir. Den ena har en sockerutmaning då man ska kolla innehållet på allt och skippa allt socker och den andra har en utmaning då man ska följa en viss diet då knappt något är tillåtet. Först tänker jag, å det ska jag vara med på men kommer snabbt på att nej det ska jag verkligen inte! Att sätta sådana förbud mot sig själv är inte hälsosamt, jag om någon vet det.

Alla är olika men om jag bestämmer mig för att inte äta något som innehåller ett enda gram socker (då snackar vi till och med kalkonpålägg) så vet jag att jag kommer följa detta till 100% och det slutar med att jag ibland går utan mat då det inte finns något sockerfritt i närheten då nästan allt nu för tiden innehåller socker. Det kommer gå till överdrift och tillslut har allt fokus i livet hamnat kring kost och det är varken hälsosamt eller roligt och man hamnar i en ond cirkel som är svår att ta sig ur!

Nu kanske ni tänker hur jag som har så extrema matvanor kan sitta och kläcka ur mig något sådant? Men för mig är inte mina matvanor konstiga eller extrema utan det är den kosthållning jag vet att jag mår bäst av. Jag förbjuder inget i min kost men tänker över mina beslut en extra gång innan jag stoppar i mig något jag vet jag kommer må illa av. Tex. Frukt innan gig = Uppblåst mage, inget trevligt att dansa omkring med så jag väljer att äta det efter gig och kan somna med en ballongmage istället. För mycket brödintag = Ont i magen. Älskar bröd och äter det i alla fall ibland men vet vilka konsekvenser som väntar. Om inte äter jag lagom mycket eller väljer LCHF bröd. Kakor, bullar, godis? Tycker inte det är gott och mår sjukt illa efter så avstår helst och äter en frukt eller extra mat istället. Chips? OMG min mage blir kaos och det slutar med rejäl magknip då det är så svårsmält! Men känner jag att jag verkligen vill ändå så tar jag.

Bara lite funderingar som kom upp så här när jag satt och surfade runt och vet inte riktigt vart jag ville komma… Eller jo jag vill egentligen bara varna alla att inte hoppa på något sjukt extremt och att istället göra små förändringar om man vill vara lite mer ”nyttig”. Som tex. Att äta godis 1 gång i veckan istället för 3 eller byta ut det vita brödet mot rågbröd eller knäckebröd, eller chipsen mot grönsaker och dipp istället.

Sedan är alla olika, har olika förbränning, har olika mål, mår bra/dåligt av olika sorters mat, rör sig olika mycket osv. Tex. Mina kostvanor kanske inte alls funkar på någon annan så att kopiera någon annans kostschema är ingen bra ide heller!

Vill man göra en säker, hållbar och fungerande förändring så är mitt bästa tips att anlita en kunnig människa som kan hjälpa till på vägen och lägga upp kost och träning som passar till just dig och dina mål!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
5kommentarer
  • Hej Ida!

    Tack för en mycket bra blogg. Inann jag började läsa din blogg så ville jag inte veta av vad träning var. Tanken att röra på sig fick mig att spy. En dag råkade jag halka in på din blogg och fick en helt annan syn på träning. Du och din blogg gav mig inspiration till att börja tag i träningen. Dock har jag hjärnspöken som säger att jag är tjock då jag är 158 cm lång och väger 45 kg. Jag vill inte gå upp i vikt utan vill bara bli av med fettet runt midjan och låren. Då får jag alltid som kommentar att jag kommer att försvinna om jag bara kör kondition. Min kompis som håller på att utbilda sig till PT vill absolut inte ta emot mig då han tycker att jag har en skev bild av min kropp. Vad har du för tips att ge mig om jag vill ta bort fettet kring lår och midja? Jag äter en sund kost enligt mig själv. Jag är veg plus mjölkallergiker vilket innebär att jag är mycket quorn och sallad, sötsuget har jag inte heller och äter ca 5 frukter/ dag. Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig eftersom det känns som om ingen förstår mig. Jag har även ett till Problem med min träning och det är att så fort jag tränat ca 3-4 ggr/veckan så får jag halsont och feber var 4:e vecka. Jag blir så less eftersom jag avskyr att vara borta från träningen. Är det något fel jag gör?
    Jag vill även tacka dig för att du väljer att skriva om träning och kost och uppmanar andra att ta hand om sitt liv! Hade jag kunnat trycka på ”gilla” så hade jag gjort det 1000-gånger om!

    Lisa 2011-12-05 09:36:55
    Svara
  • Hej Ida! Jag har en fråga , som kan verka lite konstig men vet inte vem jag ska fråga.
    Jag går en danslinje på gymnasiet, och vi dansar ca 10 ggr i veckan. ALLA i min grupp är smala , och jag är den enda ” stora tjejen” , väger runt 80 kg och är ca 1.73 lång. Även om jag inte är fet så tycker jag att det är enormt pinsamt att jag är så mycket större än dom andra , och det känns som om danslärarna ser ner på mig och tror att jag är ohälsosam. De andra är liksom så lätta och smidiga , men jag är ju tyngre och är mer klumpig.. Vågar inte ha på mig vissa kläder pga av det kanske ska visa mina valkar och att dom kanske ska sänka mina betyg. Och jag vill mer än nånting annat gå ner i vikt , det är det jag går och tänker på hela tiden..

    Därför undrar jag om du tror att jag kommer bli smidigare och lyckas bättre på dansen om jag går ner i vikt ? Och om inte , kan man lyckas lika bra som de andra på de övninghar vi gör även om man inte är smal och benig?
    Har du några bra tips som kan hjälpa mig att bli bättre , eller några bra kostråd som kan funka? Har testat piller , olika dieter osv. Men inget som håller i längden för mig..

    Förlåt för att jag är så rörig, men mår så dåligt över detta och jag vet inte vad jag ska göra..

    Tack för en superbra blogg!

    Jolina 2011-12-04 13:22:48
    Svara
  • Precis så är det 🙂 provade carb brödet verkar funka svullnaden försvann sen vet jag ju inte om det är brödet men provar lite till.

    Linnéa

    Linnéa 2011-12-04 13:05:39
    Svara
    • Svar på Linnéas kommentar.

      Härligt att höra. Älskar det brödet! Smakar riktigt bröd till och med 🙂

      Ida Warg 2011-12-04 13:21:55
      Svara
      • Svar på Ida Wargs kommentar.

        haha ja i fredags tränade jag lite med löpning och kettlebells provade att gå sneda utfall i stället för rakt fram å det funkade ju fick igång en annan del av rump musklerna som jag inte tränat förrut hahaha, i går sjöng jag och blev inbjuden till att sjunga med i en kör så nu blir det lite gig framöver ska bli kul 🙂 har inte sjungit på många år så i går tränade jag magmusklerna i 1½ timme jippiii känns i dag i ryggen och magen hehe

        Linnéa 2011-12-04 13:33:04
        Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Emma Danielsson
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Man
Niklas Berglind