Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

PULSTRÄNING

Igår på gymmet så använde jag min nya pulsklocka från Puma vid min konditionsträning.

Att pulsträna är mycket effektivt och en pulsklocka vid konditionsträning är något jag kommer använda på mina klienter sedan. Alla har vi olika mål: få bättre kondition, öka mjölksyratröskeln, gå ner i vikt, öka uthålligheten. mm. mm. Med hjälp av en pulsklocka kan man hålla koll på vilken av de 5 pulszonerna man ska lägga sig för att uppnå sitt mål snabbast möjligast.

DE 5 OLIKA PULSZONERNA.

– 50-60 % av maxpulsen – Vardagsmotion. Bra för tex. nybörjare, gamla, sjuka mm. Bör utföras varje dag.

– 60-70% av maxpulsen – Fettförbränningsträning. Behaglig träning då man får upp ett litet flås men kan fortfarande prata. Bra att utföra varje dag för att förbättra hälsan.

– 70-80% av maxpulsen – Cardioträning. Konditions och uthållighetsträning.

– 80-90% av maxpulsen – Tröskelträning. Prestationshöjande träning för idrottare. Träning på denna nivån kan höja mjölksyretröskeln.

– 90-100% av maxpulsen – Högintensiv-/Anaerobträning. Explosiv snabbhetsträning för eliten. Mycket tung träning som kan utföras i tex korta intervaller.


För att enkelt räkna ut sin maxpuls kan man göra följande:

MÄN 220 – sin ålder = Maxpuls

KVINNOR 226 – sin ålder = Maxpuls

Så om jag skulle räkna ut min maxpuls (jag är 24 år) skulle det bli 226-24= 202. Så min maxpuls är då 202 och om jag vill ägna mig åt Carioträning så skulle jag ligga på 70-80% av min maxpuls vilket är ca 140-160.

Det var precis i dessa zoner jag låg i igår under min träning eftersom jag är ute efter att förbättra min kondition och uthållighet. Smart va? 😉

Så pulsklockan är ett hett tips till alla er som vill ha effektivare träning!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Hallå Hallå! Hittade in till din blogg när jag sökte efter pulsklockor! Har tittat lite på denna variant som du skriver om.. har du använt den nåt mer, sporrar den, obekvämt med bandet, ja va tycker du om den helt enkelt. Är helt lost! 😉 Tacksam för svar!!

    /Bella

    Isabell Wolf 2012-04-15 18:55:00
    Svara
  • Är det så att du pluggar lite samtidigt som du skriver! Skitsmart Ida!
    Vi är ju snart kollegor på riktigt som du ligger i med pluggandet! Trevligt!

    Hans 2011-09-27 15:33:49 http://hans.shapemeup.se
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Fanny Ekstrand
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger
Hälsa
Träningsglädje