Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

OM LCHF

Svar på kommentar…

Hej bästa Ida!!

Lust att berätta lite om LCHF tänket? Om jag förstått rätt så äter man mest proteiner å fett som grädde å feta såser?! Går man ner i vikt av att äta så? På vilket sätt får det dig att må bättre? Jag kör på lite kolhydrater å mest proteiner!! Äter knäckebröd men inte mjukt bröd, pasta, potatis osv. Vad tycker du om den kosthållningen? Jag gillar den för man blir inte så ”däst” å uppsvälld ”tungt mätt” som när man äter kolhydrater! Undrar oxå om du har tips på ngt bra proteinpulver som man kan ta när man styrketränar? Lr tycker du man behöver ta det?
Kram på dej! Diggar dej :)

Mvh Carro

SVAR: Tack för din kommentar 🙂

I kosten LCHF så ska man äta så lite socker/kolhydrater som det går och äta helfeta produkter som tex. ost, grädde, turkiskyoghurt, avocado, nötter, olivolja mm. Det som är ”förbjudet” är bröd, pasta, ris, potatis, underjords grönsaker, knäckebröd, havregryn, frukt mm. Sedan är det även endel kolhydrater i de flesta nötter, mjölkprodukter, bär mm som man får hålla koll på (om man vill ner i vikt) och äta i måttliga mängder. I denna kosten byter man ut kolhydraterna mot extra fett och kroppen använder då fettet som energi istället för kolhydraterna.

Om man är överviktig bör man gå ner i vikt, är man normalviktig så bör man hålla sin vikt och är man underviktig så kan man gå upp till sin normalvikt med denna metoden. Den ska alltså vara en viktreglerande kosthållning men det går ju inte att säga något säkert eftersom vi alla är olika.

Varför jag fastnade för denna kosthållning var för att mitt blodsocker har blivit mycket jämnare, min mage är lugnare och jag går inte runt och tänker på mat 24/7 längre. Sedan äter inte jag strikt efter LCHF längre eftersom jag inte behöver eller vill gå ner i vikt. Det jag lägger in i kosten som inte är strikt LCHF är: Morötter, mjölkporodukter, bär, nötter, sötningsmedel i form av proteinpulver och ibland funlight till kvargen. Ibland kan jag ta ett äpple efter träning och det har också hänt (1 gång på 4 veckor) att jag tagit en portion havregrynsgröt. Känner jag för att äta något så gör jag det. Det är bara om man vill tappa vikt som man måste vara helt strikt.

Jag tycker att din kosthållning låter mycket sund och bra. Vet inte hur mycket fett du äter? Avokado, nötter, ost? För när jag käkade lite kolhydrater och fettsnålt så tappade jag muskler och hade lite energi så det kan då vara bra att lägga till lite fett i kosten (behöver inte vara grädde utan tex. avokado eller fetaost).

Tränar man bara 3-4 gånger i veckan så kan man få i sig det protein man behöver genom maten. Tränar man väldigt mycket kan det vara bra att få i sig lite extra protein. Sedan är det ju väldigt bra att ta med sig som mellanmål 🙂 Det pulvret jag änvänder heter 100% WHEY Golden Standard, och jag gillar smaken Cookies and Cream bäst.

Lycka till med allt!

Kram Ida


Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Å tack Ida för ditt svar! Lika roligt varje gång att läsa dina svar!:)
    Jag tränar ngt varje dag, ibland vila en dag i v och då blir det bara promenader! Svårt att sitta still !:)
    Ang din fettfråga så äter jag väldigt mycket avokado nästan två om dagen! Även mycket ägg (äggvitan) för där i är det ju oxå många viktiga fetter och proteiner! Har dock väldigt svårt för ost så det blir mest keso på mina knäckebröd!! Knäckebröden borde jag kanske lägga ner dock!?
    Har en liten fråga till ang vad jag kan byta ut frukostflingorna mot (gillar ej gröt)? Turkisk yougurt kanske och därtill?? Tycker de flesta musli i affärerna är såå söta! Äter branflakes ibland, mycket fibrer men oxå antagligen mycket socker i, där jag blandar i linfrön nötter!! Har lite svårt för youghurt konsistensen men turkisk yougurt kanske skulle funka eftersom jag antar att den inte är söt?!
    Tusen tack igen för att du tar dig tid och svara på mina frågor! Skulle kunna fråga dig massor men jag tar lite i taget:) Hoppas du tycker det är roligt och inte jobbigt!!

    Puss å kram

    carro 2011-08-09 13:34:31
    Svara
    • Svar på carros kommentar.

      Äter man enligt LCHF så är äggulan även viktig att ha kvar då den innehåller både protein och nyttiga fetter. Jag gör min egen musli av kokosflingor, solrosfrön/pumpakärnor, hackade mandlar och paranötter och äter det med turkiskyoghurt och blåbär som jag äter till frukost + 2 ägg. Supergott och man håller sig mätt! 🙂 Turkisk yoghurt är inte söt.

      Ingen fara, fråga på du 🙂 Kram Ida

      Ida Warg 2011-08-10 09:26:47
      Svara
    • Svar på carros kommentar.

      Äter du ägg så ska du äta med gulan om du äter enligt LCHF. I vitan finns nämligen nästan enbart protein, alla nyttiga fetter (plus ännu mer protein) finns i gulan.

      Om man är nyfiken på hur mycket socker t. ex flingor och bröd så kan man kolla på näringsinnehållet, först står mänggd kolhydrater per 100 gr, därefter står preciserat ”varav sockerarter”.
      Ser ut typ såhär:
      Innehåll / 100 gr
      Kcal: 150
      Protein: 5 gr
      Kolhydrater: 10 gr Varav sockerarter 5 gr
      Fett: 10 gr

      Som exempel så får bröd innehålla max 5 gr socker för att få nyckelhålsmärkas… Så det finns många fällor bland bröd, och jag skulle säga FRAMFÖRALLT frukostflingor.

      Bästa sättet om man vill äta müsli är att göra sin egen.
      Så kan man göra en LCFHvänlig variant som jag vet Ida har pratat om, och använda nötter, frön m.m som innehåller mycket nyttiga fetter.

      minna 2011-08-09 15:23:22
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström