Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

LOW CARB HIGH FAT

God Morgon!

Körde fullt ut på kosten LCHF igår då jag till och med plockade bort tomaterna i salladen då jag läste att röda grönsaker innehåller mer kolhydrater. För er som inte vet av LCHF (Low Carb High Fat) är så är det en kost då man äter lite kolhydrater (nästen inga) och mycket fett.

Här är några livsmedel man inte ska äta enligt LCHF:

Socker, Bröd, Pasta, Ris, Potatis, Underjordsgrönsaker, frukt, bullar, kakor, glass, majs, havregryn, margarin mm.


Här är några livsmedel som kan ingå i en LCHF-kost:

Smör, Creme Fraiche, ägg, avocado, vissa sorters nötter, ost, broccoli, blomkål, grädde, turkisk yoghurt, kött, fisk fågel, bacon mm.

Varför tar man bort alla kolhydraterna ur kosten, är inte fullkornsprodukter/långsamma kolhydrater bra?

Enligt LCHF så menar man att det finns dåliga kolhydrater (snabba kolhydrater) och minder dåliga kolhydrater (långsamma kolhydrater). Det spelar inte någon roll vad det är för slags kolhydrat för alla kolhydrater man får i sig förvandlas sedan till socker när de bryts ner i magen och blodsockret skjuter i höjden. Efter någon timme så svänger kurvan och börjar gå neråt och man blir hungrig och på dåligt humör för att blodsockret sjunker rejält.

Tar man då bort alla kolhydrater ur kosten och ersätter det med fett så håller sig blodsockerkurvan låg och fettintaget sänker insulinet och triggar fettförbränningen och man undviker blodsockerfall.

Varför äter jag av denna metod? Är inte LCHF bara till för överviktiga?

Jag har läst på massor om denna metod och blivit mer och mer sugen på att testa den. Inte för att gå ner i vikt eller tappa fett utan för att se hur min kropp mår och reagerar. Denna kosthållningen är inte bara till för folk som bantar utan funkar lika bra för normalviktiga, folk som tränar och nu har till och med endel elitidrottare börjat använda sig av denna metod.  Att tillsätta så mycket fett och ta bort de flesta kolhydraterna ur kosten gör så att blodsockret regleras och håller sig på en låg och jämn nivå och sedan får man i sig mängder med proteiner som bygger muskler. Det är också vanligt att vissa blir av med magproblem som förstoppning, diarre och gaser i magen.

Som sagt så testade jag denna metoden hela dagen igår och kommer fortsätta idag. Tänker inte uttala mig än vad jag tycker om den eftersom jag inte gett den en ordentlig chans. Men det kommer komma en sammanfattning snart. Vet heller inte hur länge jag kommer kunna hålla den då det kommer bli svårt till veckan då jag ska resa bort! I alla fall så kommer jag hålla den strikt 1 dag till.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Hälsa

    Ida Wargs webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Home
    Andrea Brodin
    Lifestyle
    Josefin Dahlberg
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Hälsa
    Foodjunkie
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Lifestyle
    Sandra Beijer
    Hälsa
    Ida Warg
    Mode
    Petra Tungården
    Lifestyle
    Linn Herbertsson
    Mode
    Mathilda Weihager
    Home
    34 kvadrat
    Lifestyle
    Elin Johansson
    Hälsa
    Fannie Redman
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Mode
    Paulina Forsberg
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Mode
    Emma Danielsson
    Man
    Niklas Berglind
    Sassa Asli