Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR DEFFAR MAN?

Många har frågat vad ”deffa” betyder, hur man gör och vad man ska äta? Tänkte därför svara på detta i ett inlägg här!

När man deffar så betyder det att man definierar sina muskler genom att gå ner i fettvikt och få fram muskulaturens former. För att bli ”deffad” krävs det att man får bort underhudsfettet som räknas som det fett som är svårast att få bort!

KOSTEN

Kosten är A och O i din deff! Vill man bli riktigt deffad och få fram sexpacket och bicepsen så är det ingen snabbmat som gäller, utan en strikt kost!

Öka proteinintaget
När du ökar proteinintaget så förhindrar du att muskelmassa bryts ner. Proteinet gör även så att du förbränner mer eftersom det tar dubbelt så mycket energi att förbränna det jämfört med kolhydrater.

Kolhydraterna är din vän
Kolhydrater är också viktigt om du ska orka med din träning, men under deff så brukar man äta det i början av dagen och efter träning och sedan se till att äta ”rätt” och ”bra” kolhydrater!


Ät mindre portioner

Ät många men små portioner! Då kan håller du insulinnivåerna i styr och slipper sötsug.

Rätt fett är bra

Ät bra fetter som nötter, avocado och fet fisk och håll dig borta från mättade fetter som det finns i bacon och korv!

Svält inte dig själv
Det är inte bra ur någon synpunkt!

Drick mycket vatten

TRÄNING

Träningen är självklart också väldigt viktig! För att få fram musklerna krävs det ju att du har några där under, så styrketräning minst 3 gånger veckan och även cardio (konditionsträning) är viktig för deffen!

Hoppas ni fått lite bättre koll på vad deffa innebär nu 🙂

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
8kommentarer
  • så det går alltså att gå ner fettvikt OCH jobba fram musklerna samtidigt? för det är väl viktigt att äta mycket för att skaffa muskler och kanske dra in lite på mat om man vill gå ner?

    clara 2011-03-15 22:20:54
    Svara
    • Svar på claras kommentar.

      Nja, det går men det går inte fort! För att bygga muskler är det bästa att ligga på överskott av energi, det försöker jag göra nu! De flesta kroppsbyggare ”bulkar upp sig” och bygger muskler och deffar sedan ner sig! Som sagt så måste man se till att äta tillräckligt med protein när man deffar så man inte tappar muskelmassan! 🙂

      Ida Warg 2011-03-15 22:40:07
      Svara
  • hehe coolt då deffar jag redan whoohoo har undrat varför jag äter så mycket men det är ju mängden träningen som gör det 2 timmar / pass tack 🙂
    i morgon är det crossfit som gäller för mig vad blir din träning (förutom dansen) 😉

    Linnea 2011-03-15 18:41:26
    Svara
    • Svar på Linneas kommentar.

      Hihi härligt! Själv deffar jag inte just nu! Lever på bröd keso och banan 😀 Får inte i mig något annat mellan klasserna på skolan tyvärr! Men när jag slutar blir det genast ändring på det! Härligt! Vet inte om det blir så mycket mer än dans imorgon! Har tränat 6,5 timme idag och blir lika mycket imorgon så får se om jag orkar ta mig iväg till gymmet efter 😀

      Ida Warg 2011-03-15 18:44:26
      Svara
      • Svar på Ida Wargs kommentar.

        Jag jobbade förra veckan tors,fre och då blev det 8 timmar styrketräning / dag, jobbade i garderoben med att hänga in och hämta ut tunga vinterjackor/pälsar och väskor så lördagen och söndagen blev det vila för min del hehe, i går körde jag ett tufft men underbart bodybalance pass och efter passet intervall på löpbandet så det blev 2 timmar för mig i går kväll hehe. Mina kläder blir större går runt och fnissar för mig själv snart blir det shopping igen hehe.

        Linnea 2011-03-15 18:59:55
        Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Man
Niklas Berglind