MENU
header-1
header1
header-ida2

MILJÖDIETEN – KOST OCH MILJÖ

7:20 | July 30, 2016 | Uncategorized

miljödieten-1miljödieten

Kan verkligen tipsa om boken Miljödieten om man vill lära sig mer om vilken kost man ska välja för att värna om miljön.

Hej Ida. Jag är själv nu halv vegetarian, äter inte rött kött, men skall bli hel vegetarian/pescadian. Jag funderar även lite på vegankosten, jag är rätt så ung så tänker inte bli vegan ännu men kanske när jag flyttar hemifrån. Men i varje fall, till frågan: du och många andra veganer säger att de är veganer eftersom det är bättre för miljön. Men för några dagar sedan läste jag i en tidning att soja & risproduktionen är väldigt dålig för miljön. Att man i sydamerika hugger ner stora områden skog för att få plats med soja odlingar och att sojan sedan exporteras långa avstånd. Ris odlingar släpper även ut en del avgaser då man odlar dom i en massa vatten. Många veganer äter ju mycket sojaprodukter och dricker tex rismjölk. Så nu till min fråga: är detta sant jag skrev ovan? Är mjölk och ägg ändå större miljöbovar än soja & ris? Har du undersökt detta? Kan jag vara vegan/äta mer veganskt utan att behöva äta/dricka sojaprodukter, finns det liksom några andra produkter? Massa kramar, du är så inspirerande och rolig!

SVAR: Hej fina du och vad härligt att du funderar på att bli vegetarian och testa mer vegansk kost. Det är mycket bättre för miljön att vara vegan även om man äter sojaprodukter. Det du skriver är sant men den sojaodlingen du pratar om är ej till för oss människor utan det är soja som odlas upp för att de djuren som vi människor sedan ska äta ska få mat. Så den sojan du pratar om är alltså mat till människans mat. Ex en kossa äter också enorma mängder så därför blir det ej miljövänligt att äta kött. Det hade ju i så fall varit bättre att vi människor då direkt äter sojan. Hänger du med? Dock så finns den massa andra bättre alternativ och de flesta ekologiska sojaprodukter som säljs i Sverige odlas inom europa så mycket mer miljövänligt. Men som svar på din fråga så måste du absolut inte äta sojaprodukter. Jag äter knappt några utan bara lite tofu och då väljer jag en ekologisk sådan. Det finns massa bra alternativ som är baserat på havre, mandel, frön eller nötter.

Jag kan verkligen tipsa om boken jag läser just nu som heter Miljödieten. Där hittar du massa bra info och tips. Läste imorse att en Svensk person gör i genomsnitt åt 6000 liter vatten per dag. För varje biff en människa äter har det gått åt 3000 liter vatten totalt. Helt sjukt!

Jag har inte läst så långt i boken än och är absolut inte den mest kunniga inom ämnet miljö. Dock vet jag att jag har massa läsare som har stor kunskap inom området så till alla er, snälla dela med er av er av era bästa tips och råd i kommentarerna inom ämnet kost och miljö i till detta inlägg. Guld värt! 🙂

 

NÄR DRÖM BLIR VERKLIGHET

7:02 | July 29, 2016 | Uncategorized

IMG_2337.JPG

God morgon mina vänner! Är uppe tidigt idag och packar ihop eftersom jag ska åka tillbaka till Stockholm efter nästan 2 veckor i Åmål hos mina föräldrar. Har haft det så himla härligt med massa god mat, blåbärsplockning, löpning, sol, bad och umgänge med familj och släkt. Här på bloggen är jag inte så personlig utan vill man se närmare på hur jag har haft det så kolla mina vloggar på youtube (lägger de 2 senaste nedan).

Men alltså nu måste jag bara få sprida min glädje. För nästan ett år sedan tog jag beslutet att lägga upp lite mer klipp på youtube. Har haft en kanal länge men bara använt den för att visa någon övning som redskap till min blogg. Hade knappt några följare alls för 1 år sedan men i onsdag nådde jag gränsen 100 000 prenumeranter! HUR GALET! Jag fattar inte vad som hände?! Har verkligen fastnat för det här med video och redigering då jag känner att det ger en mer äkta bild av vem jag egentligen är och det blir inte lika ytligt som det kan bli på blogg och instagram. Har alltid känt att folk har förutfattade meningar om mig efter att bara se mig på bild men genom youtube så känns det som jag verkligen kan visa mitt rätta jag. SÅ TACK till alla er som följer mig där och prenumererar man inte så gör det gärna här.

Jag är så otroligt glad men även extremt chockad! Haha lilla jag liksom?! Men återigen TACK! Ni är bäst ♥ Massa kärlek, I

MINA 2 SENASTE VLOGGAR FRÅN ÅMÅL


VEGANSK PASTA MED SÖTPOTATIS – RECEPT

7:02 | July 28, 2016 | LUNCH/MIDDAG,RECEPT
recept-vegan-pastarecept-vegan-pasta-1

God morgon vänner! Att slänga ihop någon god vegansk pasta är så gott och enkelt. Här kommer en av mina nya favoriter som jag har. Toppar alltid mina pastarätter med Bjäst (reklamlänk) som är fullt med viktiga B-vitaminer + att det smakar som en vegansk parmensan. MUMS!

RECEPT VEGANSK PASTA

Ingredienser:
– Rårispasta
– 1 liten sötpotatis
– 1/2 paket krossade tomater
– Färsk basilika
– Selleri
– tamaris, peppar, lite pressad citron
Bjäst (reklamlänk)

Gör så här: Skär sötpotatisen i bitar och ångkoka i 10 min (Har man ingen ångkokare så koka tillsammans med pastan). Koka pastan enligt rekommendation och lägg ner skivad selleri när det är ca 4 min kvar och koka tillsammans med pastan. Häll av vattnet och häll ner krossade tomater, basilika, tamaris, sötpotatis, kryddor och citron. Värm någon minut och servera sedan med Bjäst på toppen.

Läs också:
 Recept vegansk pasta
Recept vegansk pizza

STYRKETRÄNING FÖR LÖPARE

7:02 | July 27, 2016 | Uncategorized
styrketräning-löpareenbens-marklyft

God morgon vänner! Här kommer en superbra övning för baksida lår och rumpa som är superbra övning för löpare. Ser lite rolig ut på bild 2 eftersom det var lite tajt med utrymme 😀 haha men hoppas ni förstår. Att ha en stark baksida lår och rumpa är verkligen till stor hjälp när det kommer till löpning.

Gör så här: Stå på ett ben med lite lätt böjt knä och aktivera core och säte. Tänk att din kropp är som en planka och börja sakta sträcka dig framåt med armarna och benet som du har böjt åker bak i samma takt. Försök hålla höften så parallell som möjligt. Dra dig sedan med hjälp av baksida lår och rumpa (på ståbenet) tillbaka till utgångsläget. Det är ståbenet som jobbar och det ska vara lätt böjt under hela övningen.

ENKEL VEGANSK PIZZA – RECEPT

7:02 | July 26, 2016 | LUNCH/MIDDAG,RECEPT
pizza-vegan-recept recept-vegan-pizza vegan-pizza-recept

God morgon hjärtan! Har sovit som en prinsessa och ska snart laga frukost. Vaknade jättehungrig då jag sprang ett jobbigt pass igår. Så härligt!

Men idag vill jag dela med mig av ett grymt recept på vegansk pizza. Den blev så himla god och så enkel att göra, ni måste bara testa. Perfekt att bjuda på när man har besök hemma.

RECEPT VEGANSK PIZZA

Ingredienser pizza: 
– Valfria små wrapsbröd (denna gången hade vi vanligt eko ej glutenfritt)
– Passerade tomater
– Tomater
– Majs
– Ananas
– Paprika
– Ruccola
– Vegansk riven ost
– Färsk basilika, oregano, peppar, salt

Gör så här: Bre på tomatpure, och lägg på alla ingredienser utom ruccola och in i ugnen i 8-10 min på 200 grader. Servera med Tahinisås och Guacamole (recept nedan).

Tahinisås: Blanda 1-2 msk tahini och 1/2 pressad citron.

Guacamole: Mosa 1 avokado tillsammans med 1 färsk pressad vitlök, salt, lite olja, peppar, chiliflakes.

Läs också:
Recept vegansk pizza
Recept vegansk pasta