MENU
header-1
header1
header-ida2

VEGANSK PASTA MED SÖTPOTATIS – RECEPT

7:02 | July 28, 2016 | LUNCH/MIDDAG,RECEPT
recept-vegan-pastarecept-vegan-pasta-1

God morgon vänner! Att slänga ihop någon god vegansk pasta är så gott och enkelt. Här kommer en av mina nya favoriter som jag har. Toppar alltid mina pastarätter med Bjäst (reklamlänk) som är fullt med viktiga B-vitaminer + att det smakar som en vegansk parmensan. MUMS!

RECEPT VEGANSK PASTA

Ingredienser:
– Rårispasta
– 1 liten sötpotatis
– 1/2 paket krossade tomater
– Färsk basilika
– Selleri
– tamaris, peppar, lite pressad citron
Bjäst (reklamlänk)

Gör så här: Skär sötpotatisen i bitar och ångkoka i 10 min (Har man ingen ångkokare så koka tillsammans med pastan). Koka pastan enligt rekommendation och lägg ner skivad selleri när det är ca 4 min kvar och koka tillsammans med pastan. Häll av vattnet och häll ner krossade tomater, basilika, tamaris, sötpotatis, kryddor och citron. Värm någon minut och servera sedan med Bjäst på toppen.

Läs också:
 Recept vegansk pasta
Recept vegansk pizza

STYRKETRÄNING FÖR LÖPARE

7:02 | July 27, 2016 | Uncategorized
styrketräning-löpareenbens-marklyft

God morgon vänner! Här kommer en superbra övning för baksida lår och rumpa som är superbra övning för löpare. Ser lite rolig ut på bild 2 eftersom det var lite tajt med utrymme 😀 haha men hoppas ni förstår. Att ha en stark baksida lår och rumpa är verkligen till stor hjälp när det kommer till löpning.

Gör så här: Stå på ett ben med lite lätt böjt knä och aktivera core och säte. Tänk att din kropp är som en planka och börja sakta sträcka dig framåt med armarna och benet som du har böjt åker bak i samma takt. Försök hålla höften så parallell som möjligt. Dra dig sedan med hjälp av baksida lår och rumpa (på ståbenet) tillbaka till utgångsläget. Det är ståbenet som jobbar och det ska vara lätt böjt under hela övningen.

ENKEL VEGANSK PIZZA – RECEPT

7:02 | July 26, 2016 | LUNCH/MIDDAG,RECEPT
pizza-vegan-recept recept-vegan-pizza vegan-pizza-recept

God morgon hjärtan! Har sovit som en prinsessa och ska snart laga frukost. Vaknade jättehungrig då jag sprang ett jobbigt pass igår. Så härligt!

Men idag vill jag dela med mig av ett grymt recept på vegansk pizza. Den blev så himla god och så enkel att göra, ni måste bara testa. Perfekt att bjuda på när man har besök hemma.

RECEPT VEGANSK PIZZA

Ingredienser pizza: 
– Valfria små wrapsbröd (denna gången hade vi vanligt eko ej glutenfritt)
– Passerade tomater
– Tomater
– Majs
– Ananas
– Paprika
– Ruccola
– Vegansk riven ost
– Färsk basilika, oregano, peppar, salt

Gör så här: Bre på tomatpure, och lägg på alla ingredienser utom ruccola och in i ugnen i 8-10 min på 200 grader. Servera med Tahinisås och Guacamole (recept nedan).

Tahinisås: Blanda 1-2 msk tahini och 1/2 pressad citron.

Guacamole: Mosa 1 avokado tillsammans med 1 färsk pressad vitlök, salt, lite olja, peppar, chiliflakes.

Läs också:
Recept vegansk pizza
Recept vegansk pasta

TRÄNINGSPROGRAM LÖPNING

7:01 | July 25, 2016 | STADIUM,TRÄNING
styrketräning-löparecore-övningträningsprogram löpning

Kläder från adidas/Stadium.

Jag är i full gång med min löpträning och förra veckans löpschema kan ni se nedan. Själva konditionen är det inte något fel på utan det som hindrar mig från att springa snabbare är att jag är rädd för att mina skador i knä, benhinnor fötter ska komma tillbaka. Eftersom jag inte är en van löpare (och speciellt inte utomhus på asfalt) så måste jag ta det lugnt + att jag stretchar och rullar utsidalår varje dag. Måste säga att det faktiskt känns bättre. Den där rullen är magisk! Körde även lite styrka efter igår som jag kan visa i ett separat inlägg.

Hoppas ni fick lite löpinspiration. Puss, I

FÖRRA VECKANS LÖPSCHEMA

Måndag:
6 km i lugnt tempo

Onsdag:
15 min lugn löpning
Intervaller: (15, 30, 45s, 60s, 45s, 30s, 15s) X 3 (2 min vila mellan varven)
10 min lugn löpning

Fredag: 
Intervaller: 3 min löpning + 1 min power walk X 15 (Totalt 60 min)

Söndag:
4 km lugn löpning + lite styrka

RECEPT BANANBRÖD (vegan, glutenfritt)

12:40 | July 24, 2016 | Uncategorized
bananbrod-vegan-glutenfrittbananbrod-vegan glutenfrittbananbröd-vegan

Recept på glutenfritt, veganskt bananbröd med pepparkakssmak.

Alltså detta bananbröd! Bakade det här om dagen och jag hade typ glömt hur galet gott det är! Har aldrig varit med om att ett vegasnkt, glutenfritt bröd kan vara så gott och saftigt! Tror det är bananerna som gör det (se till att använda mogna bananer). Passar lika bra till frukost som till fikan och mina små kusiner älskar det också så det verkar vara barnvänligt. Ska ta mig några skivor bananbröd nu innan jag drar ut på en löprunda 🙂

Här hittar ni recept på det mitt veganska och glutenfria –> bananbröd med pepparkakssmak!